Reactie Pensioenfederatie op Perspectiefnota Kabinet

Vandaag stuurde het kabinet de Perspectiefnota naar de Tweede Kamer, waarin het kabinet een volgende stap zet op weg naar een eigentijds pensioenstelsel. De Pensioenfederatie verwelkomt dat het kabinet het goede van het huidige stelsel, zoals collectief gedeelde risico’s en verplichtstelling, wil behouden.

Voor de huidige financiële situatie waarin veel pensioenfondsen zich bevinden, en de dreigende kortingen, biedt de Perspectiefnota geen oplossing. De Perspectiefnota geeft juist richting voor de langere termijn (door het kabinet voorziene invoering per 2020), maar laat ook nog veel open. De materie is complex, de belangen zijn groot en de meningen zijn op een aantal terreinen nog verdeeld. De Pensioenfederatie vindt het daarom nu te vroeg voor definitieve keuzes. Maar wie de Perspectiefnota leest, kan er niet omheen dat het kabinet een tweetal varianten voor een nieuw pensioencontract interessant vindt. De eerste is de variant op basis van persoonlijk pensioenvermogen (de zogenoemde variant 4C) en de tweede is de variant op basis van een toegezegde (maar onzekere) uitkering (1B genaamd). Verder biedt de Perspectiefnota een palet van mogelijke opties op het terrein van keuzemogelijkheden, maatwerk en pensioen voor alle werkenden.  De Pensioenfederatie vindt het een gemiste kans dat de Perspectiefnota niet helder is over de inrichting van het toekomstige fiscale kader.  Dat kader is relevant voor zowel bestaande als nieuwe pensioencontracten.

De Pensioenfederatie constateert dat er de afgelopen periode veel werk is verzet door het kabinet, maar ook – en dat is belangrijker – dat er veel werk in het verschiet ligt.

De Pensioenfederatie is al aan de slag met de verdere uitwerking. De Pensioenfederatie wil concreet inzicht hebben in de consequenties voor deelnemers van de verschillende modellen (en van de weg daarheen) op individueel fondsniveau. Wat betekent dit voor de premies en het uiteindelijke pensioenresultaat? Daarom analyseert de Pensioenfederatie de consequenties van de nieuwe contractvarianten én van de transitiefase voor de verschillende typen pensioenfondsen (bedrijfstakpensioenfondsen, ondernemingspensioenfondsen en beroepspensioenfondsen). Vertrekpunt is daarbij dat de gevolgen in beeld worden gebracht van een gelijktijdige transitie naar een nieuw pensioencontract en afschaffing van de doorsneesystematiek. Op vier deelgebieden brengen we de gevolgen en haken en ogen in kaart: financieel, fiscaal-juridisch, communicatie en uitvoerbaarheid. Alleen als er goed zicht is op de consequenties van de nieuwe pensioencontracten op al deze deelgebieden, is het verantwoord om een definitieve keuze te maken. We verwachten dit najaar zover te zijn.

De tijd staat ondertussen niet stil. Politieke partijen schrijven druk aan de verkiezingsprogramma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen in het voorjaar van 2017. De hervorming van het pensioenstelsel neemt in die programma’s naar verwachting een prominente plek in. Belangrijke thema’s die in die hervorming aan de orde komen en ook worden behandeld in de Perspectiefnota van het kabinet zijn, naast een nieuw pensioencontract, de fiscale behandeling van pensioen, maatwerk en pensioen voor alle werkenden. De Pensioenfederatie heeft een document opgesteld om aan politieke partijen duidelijk te maken waar we bij al deze thema’s voor staan.