Pensioenfederatie roept op tot meer dialoog over gebruik digitale infrastructuur overheid

De Pensioenfederatie heeft een position paper aan de Tweede Kamer gestuurd over het gebruik van de digitale infrastructuur door pensioenfondsen. Meer bewustwording en dialoog over de hoge en soms onverwachte kosten voor het gebruik van de digitale infrastructuur van de overheid is belangrijk voor de pensioensector.

Het is positief dat pensioenfondsen gebruik kunnen maken van de digitale infrastructuur van de overheid. De kosten voor het verzenden van een bericht via de digitale berichtenbox Mijnoverheid zijn nu echter nauwelijks lager dan de traditionele vorm van communicatie waarbij brieven in een envelop worden gestopt en de postbode op de fiets stapt.

Mijnoverheid moet voor pensioenfondsen een kostenefficiënt instrument zijn om deelnemers te informeren. Pensioenfondsen maken ook gebruik van de Gemeentelijke Basisadministratie, het Register Niet Ingezetenen en het Handelsregister. Ze zijn onmisbaar om tot een juiste en adequate pensioenuitvoering te komen. Hiervoor bestaan géén alternatieven, we zijn volledig afhankelijk van deze informatie. Kostenbeheersing is daarom ook bij deze diensten essentieel.

Pensioenfondsen zitten niet aan tafel bij het interbestuurlijk overleg van de overheid. Ze ontvangen echter wel een rekening voor het gebruik van de digitale infrastructuur van de overheid. Wijzigingen in overheidsbeleid blijken ook onverwachte effecten te kunnen hebben voor pensioenfondsen. Er is daarom alle reden om de dialoog te verbeteren en de kosten laag te houden. Zeker als er aan wordt gedacht om pensioenfondsen te verplichten om de infrastructuur van de overheid te gebruiken.

Bijlage: position paper 'Gebruik van de digitale infrastructuur door pensioenfondsen'.

Bron: Pensioenfederatie