Europese Commissie publiceert discussienota over verdieping van de EMU

Woensdag 31 mei heeft de Europese Commissie een discussienota gepubliceerd waarin het concrete stappen uiteenzet om de Europese Economische en Monetaire Unie (EMU) verder te verdiepen. Daarbij is rekening gehouden met de debatten in de lidstaten en de standpunten van de andere EU-instellingen, dit laatste in het licht van de Europese verkiezingen in 2019. Het doel van de discussienota is om het debat over de EMU nieuw leven in te blazen en brede consensus te bereiken over de manier waarop de toekomstige uitdagingen moeten worden aangepakt.

De voltooiing van de EMU is geen doel op zich, maar is in de ogen van de Commissie noodzakelijk om te zorgen voor banen, economische groei, sociale rechtvaardigheid, economische convergentie en financiële stabiliteit.

De Commissie stelt maatregelen voor op drie terreinen:

1. Voltooiing van een echte financiële unie: voltooiing van de bankenunie en vermindering en het delen van risico’s in de bankensector.
  2. Het realiseren van een meer geïntegreerde economische en begrotingsunie: versterking van het Europees Semester van economische beleidscoördinatie en de koppeling van Europese financiële steun aan structurele hervormingen in lidstaten.
  3. Verankering van democratische verantwoording en het versterken van de instellingen van de eurozone: lidstaten die meer bevoegdheden en besluitvorming delen in aangelegenheden van de eurozone en verdere politieke integratie (bijvoorbeeld door instelling van een voltijdse permanente voorzitter van de Eurogroep, een begroting van de eurozone en een Europees Monetair Fonds).

De discussienota is een uitnodiging aan alle relevante stakeholders om een mening te formuleren over de toekomst van de EMU. De Pensioenfederatie zal de ontwikkelingen rondom de verdere verdieping van de EMU volgen. Daarbij ligt onze prioriteit bij het monitoren van daaraan gekoppelde relevante Europese wet- en regelgeving op pensioengebied. Verder zetten we in op de uitwisseling van goede praktijken ten aanzien van tweede pijler pensioenen.

Bron: de Europese Commissie/de Pensioenfederatie