Kamerbrief over eisen aan recht op nabestaandenpensioen

Staatssecretaris Klijnsma heeft dinsdag 6 juni Kamervragen van D66 beantwoord over ‘uiteenlopende eisen aan het recht op nabestaandenpensioen.’

De staatssecretaris schrijft dat het aan cao-partijen is om te bepalen of ze ongehuwd samenwonenden in aanmerking willen laten komen voor nabestaandenpensioen en of ze daaraan specifieke voorwaarden willen stellen (bijvoorbeeld een samenlevingscontract). Die nadere voorwaarden kunnen voor pensioenuitvoerders nodig zijn om aan te tonen dat er wordt voldaan aan fiscale eisen.

De Pensioenfederatie ziet in de praktijk ook dat veel pensioenfondsen het huwelijk, geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract accepteren om in aanmerking te komen voor nabestaandenpensioen. Het is belangrijk om partnerschap vast te leggen en dat pensioenfondsen in de communicatie blijven wijzen op het belang hiervan.

Bron: ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid/Pensioenfederatie