Grondslagen en factoren voor individuele waardeoverdrachten voor 2018 vastgesteld

De Pensioenfederatie heeft de waardeoverdrachtfactoren voor 2018 vastgesteld. Met deze factoren kunnen pensioenuitvoerders individuele waardeoverdrachten uitvoeren.

Aangezien de pensioenrichtleeftijd per 1 januari 2018 naar 68 jaar stijgt, zijn er naast de factoren op leeftijd 65 en 67, ook factoren vastgesteld op leeftijd 68. Ten opzichte van 2017 is in de grondslagen de gehanteerde rekenrente aangepast naar 1,648% en is de partnerfrequentie voor vrouwen met de leeftijd 68 verlaagd met 0,01. Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is afgesproken dat bijlage 1 bij de Regeling Pensioenwet per 1 januari 2018 zal worden aangepast, zodat daarin ook rekening wordt gehouden met de pensioenrichtleeftijd van 68 jaar.

In 2018 zal in overleg met SZW worden nagegaan of het wenselijk is om per 1 januari 2019 ook de voorgeschreven periodesterftetafel aan te passen en zal worden getoetst of de partnerfrequenties nog wel actueel zijn.

Klik hier voor excel documenten van de waardeoverdrachtfactoren.

Bron: de Pensioenfederatie