Implementatietermijn fondsenmodel verbeterde premieregeling niet haalbaar?

Onlangs publiceerde de Pensioenfederatie het pensioenfondsenmodel voor de verbeterde premieregeling. Pensioenuitvoerders die een vaste of variabele pensioenuitkering aanbieden, zijn wettelijk verplicht om vanaf 1 januari 2018 het pensioenfondsenmodel te gebruiken in de communicatie met hun deelnemers.

Verschillende pensioenuitvoerders lieten de Pensioenfederatie weten dat het (mogelijk) niet haalbaar is het pensioenfondsenmodel te implementeren voor 1 januari 2018.

AFM beoordeelt per pensioenfonds

De Pensioenfederatie heeft hierover contact gehad met de AFM. De AFM geeft aan dat pensioenfondsen die niet aan de implementatietermijn kunnen voldoen, voorafgaand aan 1 januari 2018 contact kunnen opnemen. Daarbij is van belang de AFM te melden:

• wat de reden is voor het niet halen van de implementatietermijn van 1 januari 2018;
  • wat voor het pensioenfonds de wel haalbare planning is (eventueel gefaseerd);
  • hoe het pensioenfonds kan voorkomen dat een deelnemer tussen 1 januari 2018 en het moment van implementatie door gebrekkige informatie een verkeerde keuze maakt.

Pensioenfondsen kunnen dit uiterlijk dinsdag 12 december 2017 melden bij de AFM via pensioen@afm.nl en t.a.v. Jeroen van den Bosch.

Per pensioenfonds neemt de AFM de melding in behandeling en neemt dan eventueel met het specifieke pensioenfonds contact op.

De Pensioenfederatie adviseert om bij de melding per pensioenfonds:

• het aantal deelnemers te vermelden dat in de betreffende periode een keuze dient te maken met gebruik van het pensioenfondsenmodel;
  • aan te geven welke alternatieve informatiemogelijkheden het pensioenfonds heeft om te zorgen dat deelnemers een goede keuze maken.

Vertraging bij pensioenfondsenmodel

Het standaardmodel voor pensioenfondsen is op 23 november door de minister van SZW goedgekeurd. De ontwikkeling van dit pensioenfondsenmodel heeft langer geduurd dan beoogd. Er was extra tijd nodig om het model te laten aansluiten op de (product)situatie bij fondsen en de informatie te verduidelijken voor pensioenfondsdeelnemers.

Het standaardmodel moet deelnemers helpen bij het maken van hun keuze tussen een vaste (op het pensioenfondsenmodel ‘stabiel pensioen’ genoemd) of een variabele pensioenuitkering. Er is een standaardmodel voor pensioenfondsen en er is een standaardmodel voor verzekeraars en PPI’s.

Webpagina met handleiding

Op de website van de Pensioenfederatie is een webpagina met de handleiding en het pensioenfondsenmodel gepubliceerd.

Let op: de handleiding op deze pagina is de laatste versie en bevat enkele aanpassingen ten opzichte van de handleiding die op 23 november per ledenmail is verspreid. Om mogelijke onduidelijkheid te voorkomen zijn op pagina’s 28 en 29 wijzigingen aangebracht in de nummering van het informatieblok en de gebruiksinstructies.

Bron: de Pensioenfederatie