Nieuw pensioenbesluit gepubliceerd in het Staatsblad

Op 28 november is in het Staatsblad een besluit over pensioenen gepubliceerd. Het betreft wijzigingen van het Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

• Een wettelijk voorgeschreven waarschuwingstekst voor pensioenuitvoerders die regelingen aanbieden op basis van de Wet verbeterde premieregeling en daarbij een spreidingsperiode van meer dan vijf jaar hanteren voor het opvangen van financiële mee- en tegenvallers. Deze tekst luidt:

“De ontwikkeling van uw pensioen hangt onder meer af van economische omstandigheden. Uw pensioen kan hierdoor omhoog of omlaag gaan. Wij spreiden financiële meevallers en tegenvallers over <x> jaar om grote schokken in de hoogte van uw pensioen te voorkomen. Bij langdurige tegenvallers en bij een spreidingsperiode van meer dan vijf jaar kan uw pensioen na verloop van tijd flink lager uitvallen.”

Deze tekst moet worden opgenomen in de informatie die wordt verstrekt aan degene die een offerte vraagt omdat overwogen wordt een variabele uitkering te kopen of aan degene die de keuze tussen een vaste en variabele uitkering krijgt voorgelegd.
    Deze wijziging treedt in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip.

• Bij een variabele uitkering mag een pensioenuitvoerder binnen bepaalde grenzen bepalen hoe de verwachte uitkeringen over de uitkeringsfase worden verdeeld. Hierbij speelt onder andere de risicovrije rente een rol. Pensioenuitvoerders krijgen meer mogelijkheden om de risicovrije rente op basis van hun eigen berekeningsmethode toe te passen.

• Specifiek voor algemeen pensioenfondsen is verduidelijkt dat derden-crediteuren van wie de vorderingen voortvloeien uit transacties in verband met het beheer van het vermogen van een collectiviteitskring van een APF rechtstreeks verhaal hebben op het vermogen van die kring. Dit kunnen bijvoorbeeld vorderingen zijn over beleggingen in onroerend goed of infrastructuur.

• Het Uitvoeringsbesluit pensioenaspecten Sociaal Akkoord 2004 is gewijzigd naar aanleiding van jurisprudentie. Financiering van de VPL-aanspraken kan alleen uit het pensioenvermogen indien voldaan wordt aan de voorwaarden uit de Pensioenwet (artikel 129).

De laatste drie wijzigingen zijn per 29 november jl. in werking getreden.

Bron: het Staatsblad / de Pensioenfederatie