Pensioenfederatie roept op tot intrekken van Wetsvoorstel fuserende bedrijfstakpensioenfondsen

De Tweede Kamer heeft zich lange tijd sterk gemaakt voor een ‘lean and mean’ wetsvoorstel dat ziet op het bevorderen van fusies van verplichtgestelde bedrijfstakpensioenfondsen.

Ook de Pensioenfederatie is van mening dat die categorie pensioenfondsen in staat moet worden gesteld om schaalvoordelen te behalen ten behoeve van hun deelnemers. Vandaag, bijna twee jaar na het unaniem aannemen van een motie over dit onderwerp, is het wetsvoorstel Fuserende bedrijfstakpensioenfondsen aan de Tweede Kamer gestuurd door demissionair staatssecretaris Klijnsma. De Pensioenfederatie constateert dat het wetsvoorstel nog meer voorwaarden bevat dan de hoofdlijnenbrief uit december 2016. Zo worden fusiepartners boven een bepaalde vermogensgrens buiten gesloten, waardoor kleine fondsen niet kunnen fuseren met grote fondsen. De Pensioenfederatie had graag gezien dat er een werkbare oplossing zou komen om dekkingsgraadverschillen bij fusies te kunnen overbruggen en deelnemers te laten profiteren van schaal– en kostenvoordelen. De gekozen uitwerking draagt niet bij aan de doelstelling van het wetsvoorstel.

Door de veelheid aan voorwaarden die aan tijdelijke fusie worden gesteld, schiet het wetsvoorstel zijn doel volledig voorbij. De Raad van State vraagt zich in haar advies terecht af of het voorstel voor de praktijk van grote betekenis zal zijn voor het oplossen van de in de toelichting geschetste schaalproblemen waar verschillende pensioenfondsen mee kampen. Het wetsvoorstel heeft in de praktijk dan ook geen betekenis. De Pensioenfederatie roept het volgende kabinet op om het wetsvoorstel in zijn huidige vorm in te trekken.

Bijlagen:
- memorie van toelichting
- nader rapport
- advies Actal
- toezichttoets DNB
- nota van wijziging inzake nettopensioen

Bron: Minsterie van SZW / Pensioenfederatie