Reactie Pensioenfederatie op consultatie Wet generieke digitale infrastructuur

De Pensioenfederatie heeft gebruik gemaakt van de internetconsultatie over de Wet generieke digitale infrastructuur. Dit wetsvoorstel geeft invulling aan het kabinetsvoornemen tot een digitaal werkende (semi)overheid.

Kernboodschap van onze reactie is dat het voor de Pensioenfederatie niet vanzelfsprekend is dat pensioenfondsen gebruik maken van de digitale diensten die de overheid aanbiedt. Meer in het algemeen kan gesteld worden dat waar het gaat om de digitale diensten van de overheid, of het nu gaat om de Berichtenbox, het gebruik van de Basisregistratie Personen of DigiD er een grote discrepantie is tussen de mogelijkheid om mee te bepalen en de dwang tot meebetalen.

Natuurlijk zijn aan een goede digitale infrastructuur en samenwerking met de overheid voordelen verbonden voor deelnemers. De Pensioenfederatie onderschrijft het belang van digitale veiligheid en gebruikersgemak. Maar het is belangrijk om te erkennen dat de kenmerken en dynamiek van overheidsinstanties anders zijn dan bij pensioenfondsen. Daar dient rekening mee gehouden te worden en daar dient het goed gesprek over gevoerd te kunnen worden. Ook voortdurende kostenstijgingen zijn een belangrijk aandachtspunt.

Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties/de Pensioenfederatie