Kamerbrief over evaluatie Wet verevening pensioenrechten bij scheiding

Minister Koolmees van SZW en minister Dekker van Justitie en Veiligheid hebben de Tweede Kamer op 8 maart geïnformeerd over enkele vervolgonderzoeken die zijn gedaan in het kader van de evaluatie van de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding.

In de brief wordt ingegaan op onderzoeken die zijn gedaan door het Actuarieel genootschap en door SEO. Vervolgens worden enkele beleidsvoorstellen gedaan om de systematiek van de wet te wijzigen.

Conversie
Het belangrijkste voorstel is om bij een scheiding in beginsel uit te gaan van conversie van pensioenaanspraken in plaats van verevening. Dat betekent dat het ouderdomspensioen bij scheiding wordt gesplitst, waardoor de ex-partner van de deelnemer een eigen aanspraak krijgt. Ook wordt voorgesteld dat pensioenuitvoerders de conversie standaard uitvoeren, tenzij de beide ex-partners aangeven dat niet te willen. Het wijzigen van het uitgangspunt van de wet is volgens de ministers een effectief middel om mensen in kwetsbare situaties te helpen en te zorgen dat de uitvoering van de verdeling bij de meerderheid van de scheidingen goed geregeld wordt.

Bijzonder partnerpensioen
Daarnaast wordt voorgesteld het bijzonder partnerpensioen (partnerpensioen na de scheiding) te beperken tot het partnerpensioen dat is opgebouwd tijdens de huwelijkse periode. Dit past beter bij het wettelijk stelsel van de gemeenschap van goederen, zoals dat sinds 1 januari 2018 van toepassing is. Daarbij is het uitgangspunt dat privévermogen van echtgenoten van vóór het huwelijk buiten de gemeenschap valt.

Gevolgen
De Pensioenfederatie begrijpt dat gekeken wordt naar modernisering van de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding. Het is echter belangrijk dat zorgvuldig onderzocht wordt welke gevolgen de voorgestelde wijzigingen in de praktijk hebben voor deelnemers en hun (ex-)partners en voor de uitvoering door pensioenfondsen. Voorkomen moet worden dat de voorgestelde ‘ja, tenzij’-methode leidt tot ongewilde situaties. Daarom is het van groot belang dat de gevolgen van de scheiding voor pensioen voldoende worden toegelicht door scheidingsprofessionals (zoals advocaten, mediators en notarissen).

De Pensioenfederatie is blij dat de Ministers aangeven dat de pensioensector betrokken zal worden bij de verdere uitwerking van de voorstellen.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid/Ministerie van Justitie en Veiligheid/de Pensioenfederatie