Reactie op Evaluatie Wet aanpassing Financieel Toetsingskader (FTK)

Op 8 maart 2018 heeft minister Koolmees de aanbiedingsbrief en het rapport met de evaluatie van de Wet aanpassing Financieel Toetsingskader naar de Tweede Kamer gestuurd.

De minister concludeert dat er nu geen majeure aanpassingen worden voorzien. Wel wil de minister enkele verbeteringen doorvoeren op deelaspecten. De Pensioenfederatie omarmt het voornemen van de minister om, in overleg met pensioenfondsen en toezichthouders, te onderzoeken hoe deze maatregelen effectiever en doelmatiger kunnen worden ingericht.

Het rapport geeft een goed en compleet beeld van de bevindingen van de aanpassingen van het Financieel toetsingskader die zijn doorgevoerd in 2015. De bevindingen die in het rapport worden benoemd, zijn herkenbaar en reflecteren in grote mate de geluiden uit onze achterban. Tegelijkertijd zijn er een aantal dingen die opvallen in het rapport.

Premiedemping
Zo wordt onder andere de premiedemping ter discussie gesteld, omdat lage premiedekkingsgraden ten koste gaan van het financieringspotentieel en een premiedekkingsgraad die langdurig sterk verschilt van de actuele dekkingsgraad van het fonds zich slecht zou verhouden tot de evenwichtigheidsvereisten. Dat premiedekkingsgraden soms hoger, soms lager zijn dan 100%, is inherent aan het mechanisme van premiestabilisatie. De Pensioenfederatie zal bij de Kamerbehandeling van de evaluatie blijven aandringen op het belang van stabiliteit in het FTK, ook met betrekking tot het vaststellen van de premie.

De Pensioenfederatie vindt ook dat een fondsbestuur discretionaire ruimte moet houden om zelf afwegingen te maken met betrekking tot evenwichtigheid. Voor elk fonds gelden tenslotte andere uitgangspunten waarbinnen de keuzes met betrekking tot evenwichtige belangenafweging voor het eigen deelnemersbestand worden gemaakt.

Haalbaarheidstoets
Met betrekking tot de haalbaarheidstoets herkent de Pensioenfederatie de bezwaren die in het rapport worden genoemd. De huidige invulling van de haalbaarheidstoets sluit niet aan bij de fondsspecifieke uitgangspunten. Hierdoor herkennen de bestuurders en sociale partners zich vaak niet in de uitkomsten, waardoor de toets voor hen niets toevoegt.

Ook zijn aan de haalbaarheidstoets andere doelstellingen gekoppeld, zoals de vergelijkbaarheid tussen fondsen en de communicatie richting deelnemer, die het behalen van de primaire doelstelling in de weg zitten.

Tot slot zijn bepaalde elementen in de toets, zoals de definitie van het pensioenresultaat en de ondergrenzen, erg complex. De opstellers van het rapport concluderen weliswaar dat zij een deel van de bezwaren tegen de haalbaarheidstoets herkennen, maar beschouwen de haalbaarheidstoets in opzet als een zeer bruikbaar middel ter vergelijking van pensioenuitkomsten door de tijd en in vergelijking met andere fondsen (zowel op collectief niveau als per cohort). De Pensioenfederatie vindt echter dat vergelijkbaarheid geen doel van de haalbaarheidstoets zou moeten zijn.

Inzet Pensioenfederatie
De inzet van de Pensioenfederatie bij de evaluatie van de Wet aanpassing Financieel Toetsingskader is om de technische knelpunten te verbeteren en de onduidelijkheden die nog in het toetsingskader zitten, helder te krijgen. In het evaluatietraject zijn voor ons stabiliteit, het kunnen uitoefenen van een optimaal beleggingsbeleid, het behoud van bestuurlijke verantwoordelijkheid en een andere invulling van de haalbaarheidstoets de belangrijkste onderwerpen.

Uit het rapport blijkt dat de aanpassingen in het FTK op hoofdlijnen doen waarvoor ze bedoeld waren. De Pensioenfederatie heeft gegeven de discussie over het toewerken naar een alternatief pensioencontract nu ook geen behoefte aan een fundamentele wijziging van het huidige FTK. Voor aanpassingen in technische knelpunten zoeken wij graag de samenwerking met SZW.

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid/de Pensioenfederatie