Pensioenfederatie reageert op internetconsultatie Verzamelwet pensioenen 2019

In de reactie, die vandaag is ingediend, laten wij weten dat wij ons goed kunnen vinden in het overgrote deel van de voorgestelde wijzigingen. In het bijzonder zijn wij blij dat de minister van SZW de sector tegemoet komt met de verruiming van het overgangsrecht voor de afkoop van kleine pensioenen. Ook waarderen wij het dat deelnemers een structurele mogelijkheid krijgen om een AOW-overbruggingspensioen in te zetten om een AOW-gat te overbruggen.

Bezwaar tegen aanwijzingsbevoegdheid toezichthouder
Wel heeft de Pensioenfederatie bezwaar tegen de voorgestelde wijziging van de aanwijzingsbevoegdheid van de toezichthouder. Hoewel dit wordt gepresenteerd als een verduidelijking van een al bestaande bevoegdheid, zien wij dit als een uitbreiding van de bevoegdheden van de toezichthouder, die in dit geval onwenselijk is. Hier hoort naar onze mening eerst een fundamentele discussie aan vooraf te gaan. Daarom past dit voorstel niet in een verzamelwet.

Verzoek enkele andere punten mee te nemen
Tot slot maken wij van de gelegenheid gebruik om aandacht te vragen voor drie andere punten, met het verzoek aan de minister om die ook te regelen in de Verzamelwet. Dit betreft de volgende onderwerpen:

1. Een verzoek tot aanpassing van de Werkloosheidswet inzake het doorbetalen van de pensioenpremies door het UWV bij faillissement van een werkgever, met als doel te voorkomen dat pensioenfondsen niet betaalde pensioenpremies mislopen.
  2. Een verzoek om pensioenfondsen net als verzekeraars de fiscale mogelijkheid te bieden de pensioengrondslag, die de basis vormt voor premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid, te bevriezen. Doel is een daling van de pensioenopbouw van de arbeidsongeschikte deelnemer te voorkomen, omdat dit niet in het is belang van deze kwetsbare groep deelnemers.
  3. Een verzoek om de fiscale belemmering weg te nemen die er is om premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid toe te kennen aan deelnemers die arbeidsongeschikt zijn geworden tijdens een tijdelijke arbeidsovereenkomst.

Onze volledige reactie vindt u hier.