Nederland voorbeeld voor kostentransparantie

Op 3 oktober jl. heeft het Committee on Workers’ Capital (CWC, een internationale denktank voor pensioenen) een rapport gepubliceerd over kostentransparantie bij pensioenfondsen.

In dit rapport worden pensioenfondsbesturen opgeroepen om hun vermogensbeheerders aan te sporen om transparant te zijn over de kosten die zij maken. De opzet van de Pensioenfederatie, zoals beschreven in de Aanbevelingen Uitvoeringskosten, wordt als een goed voorbeeld aangehaald.

Het rapport benadrukt het belang van het inzichtelijk maken van de totale kosten en het meenemen daarvan in de beleidsvorming. Ook wordt benadrukt dat kostenminimalisering geen doel op zich is, maar dat kosten altijd beoordeeld moeten worden in relatie tot rendement en risico.