Oproep: vergeet belang pensioendeelnemers niet bij wetsvoorstel Digitale overheid

Pensioenfondsen en de digitale overheid zijn in toenemende mate met elkaar verweven. De Pensioenfederatie heeft daarom een position paper over het wetsvoorstel Digitale Overheid uitgebracht met de oproep om het voorstel beter toe te spitsen op pensioenfondsen. Daarmee valt een wereld te winnen voor de deelnemers.

Het voorstel dat voorligt in de Tweede Kamer is relevant voor de pensioensector omdat:

1. Gegevensuitwisseling met de overheid van cruciaal belang is om het pensioen uit te keren waar mensen recht op hebben. Op dat terrein bestaat veel ruimte voor verbetering.
  2. Pensioendeelnemers een financiële bijdrage leveren aan de bekostiging van de digitale infrastructuur van de overheid. Het is belangrijk dat de uitvoeringskosten zo beperkt mogelijk blijven.
  3. Pensioendeelnemers indirect een deel van de rekening betalen voor te dure of zelfs mislukte ICT-projecten van de overheid.
  4. Het belang van pensioendeelnemers kan ondersneeuwen, omdat pensioenfondsen een vreemde eend in de bijt zijn als afnemer van diensten van de digitale overheid. Naast kostenefficiency is de vormgeving van de infrastructuur relevant om digitale pensioencommunicatie te bevorderen. De overlegstructuur van de digitale overheid dient ook de belangen van de pensioenfondsen als afnemer mee te wegen.

Bron: Pensioenfederatie