Wijzigingen UPO 2019

Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie hebben vandaag gewijzigde UPO-modellen 2019 gepubliceerd. De UPO-modellen 2019 zijn gewijzigd naar aanleiding van de verwachte publicatie van nadere regelgeving die voortvloeit uit de implementatie van de Europese IORP II-richtlijn en de handleiding is op deze punten geactualiseerd.

Nadere regelgeving
De UPO-modellen 2019 zijn op 11 juli 2018 gepubliceerd. Op dat moment werkte het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid nog aan nadere regelgeving. Op basis van de nadere regelgeving zijn de volgende punten gewijzigd aan het UPO en in de handleiding:

• Vermelden van de wezenlijke wijzigingen t.o.v. het UPO van het voorgaande jaar.
  • Bij gewezen deelnemers hoeft in de blokken ‘verhoging’ en ‘verlaging’ alleen de indexatie en het korten in de afgelopen drie jaar te worden getoond. Dit was vijf jaar.
  • Het vermelden van het kapitaal op pensioendatum blijft optioneel.

Daarnaast is op verzoek van pensioenuitvoerders de handleiding verduidelijkt met betrekking tot de weergave van de kosten in model 3.

In de gewijzigde handleiding bij het UPO 2019 zijn de genoemde wijzigingen als gemarkeerde tekst weergegeven zodat uitvoerders deze in één oogopslag zien.

Nog geen officiële goedkeuring
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de modellen voor het UPO 2019 nog niet officieel goedgekeurd. De minister wacht hiermee totdat de Nederlandse implementatiewet inzake IORP II is aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer. Naar aanleiding van kamerbehandelingen (of vragen/opmerkingen van pensioenuitvoerders) kunnen in een later stadium nog wijzigingen in de templates voor UPO 2019 worden aangebracht. Naar verwachting van de koepelorganisaties zijn dat geen wezenlijke of ingrijpende wijzigingen. Daarom en gezien de vele (IORP II-)wijzigingen in de UPO-modellen 2019, stellen de pensioenkoepels het UPO 2019 al beschikbaar voorafgaand aan de goedkeuring door de minister. Een eerste versie van de UPO-modellen 2019 werd op 11 juli 2018 gepubliceerd, nu de gewijzigde versie. Dit geeft pensioenuitvoerders tijd om de modellen te implementeren.

Bron: Pensioenfederatie en Verbond van Verzekeraars