Beantwoording Kamervragen over privacyregels bedreigen duizenden pensioenen

Minister Koolmees van SZW geeft antwoord op de Kamervragen van het lid Van Rooijen (50PLUS) over de privacyregels bedreigen duizenden pensioenen.

De minister geeft in zijn brief aan het belangrijk te vinden dat pensioengeld dat een persoon heeft opgebouwd bij de betreffende persoon terechtkomt. Samen met de sector wil de minister op zoek gaan naar verschillende oplossingsmogelijkheden. Hierbij is het van belang dat de oplossing past binnen de kaders van de AVG. Indien blijkt dat een wijziging van de pensioenwetgeving noodzakelijk en evenredig is, zal dit worden meegenomen in het eerstvolgende passende wetstraject in 2019. De Pensioenfederatie neemt deze uitnodiging van de minister van harte aan.

Gegevensuitwisseling tussen de overheid en pensioenuitvoerders speelt ook een rol bij de behandeling van de Wet digitale overheid. Over dat wetsvoorstel heeft de Pensioenfederatie recent een position paper uitgebracht. De Pensioenfederatie begrijpt dat er een goede balans moet worden gezocht tussen het maatschappelijk belang om de privacy te waarborgen en het maatschappelijk belang om optimaal pensioen uit te keren. Volgens de Pensioenfederatie is het belangrijk om gegevensuitwisseling mogelijk te maken, zolang gegevens enkel en alleen worden gebruikt om pensioen uit te keren aan mensen die daar recht op hebben. In dat kader helpt het dat pensioenfondsen op aarde zijn om goede pensioenen aan te bieden en zij geen commerciële activiteiten ondernemen.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie