Minister Koolmees stuurt verzamelbrief pensioenonderwerpen naar de Tweede Kamer

Op 19 november jl. heeft minister Koolmees de Tweede Kamer geïnformeerd over een drietal onderwerpen.

CBS-onderzoek naar de witte vlek
De minister informeert de Kamer over de resultaten uit een onderzoek van het CBS naar de witte vlek onder werknemers. Werknemers die niet aan pensioenregeling meedoen, of die werken bij een werkgever die geen pensioenregeling aanbiedt, worden “witte werknemers” genoemd. Uit het onderzoek blijkt dat 13% van de werknemers (ongeveer 856.000 personen) eind december 2016 tot de groep witte werknemers behoorde. Dat is beduidend hoger dan de 4% die eind 2013 werd gemeten. In de brief wordt aangegeven dat dit vooral lijkt samen te hangen met de nieuwe onderzoeksmethodiek en de ruimere onderzoekspopulatie (ook uitzendkrachten en werknemers onder het wettelijk minimumloon) die het CBS heeft gekozen. Volgens het rapport liggen voor uitzendkrachten en – in iets mindere mate – zzp’ers de percentages boven het gemiddelde van 13%. Kijkend naar sectorclusters, blijkt de witte vlek het grootst te zijn in de commerciële dienstverlening.

Bewijs van leven
Tijdens het wetgevingsoverleg over de Verzamelwet pensioenen 2019 waren vragen gesteld over het aanleveren van een bewijs van leven van Nederlandse pensioengerechtigden die in het buitenland wonen. Naar aanleiding daarvan heeft minister Koolmees verkend welke mogelijkheden pensioenuitvoerders hebben om het bewijs van in leven zijn op te vragen bij de SVB. In de brief wordt geschetst welke mogelijkheden de SVB daartoe biedt. Ook wordt gewezen op een servicedocument van de Pensioenfederatie, waarin wij onze leden adviseren aan te sluiten bij de werkwijze van het SVB.

Vrijwillige voorzetting van de pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid
Tijdens het wetgevingsoverleg bij de Verzamelwet pensioenen 2019 had minister Koolmees toegezegd een tweetal onderwerpen onder de aandacht te brengen van de staatssecretaris van Financiën. Dit betreft de wens om pensioenfondsen de mogelijkheid te bieden om de pensioengrondslag voor arbeidsongeschikte deelnemers te bevriezen en de belemmeringen die er zijn om beroepsgenoten pensioenopbouw tijdens arbeidsongeschiktheid toe te kennen vanwege de eis van een inkomensvervangende uitkering. Beide onderwerpen zijn door Pieter Omtzigt ook aan de orde gesteld bij de parlementaire behandeling van het belastingplan 2019. Hij heeft aangekondigd hier nog verdere schriftelijke vragen over te zullen stellen.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie