SPIL publiceert nieuw klimaatstappenplan voor pensioenfondsen

Klimaatverandering en de energietransitie zullen de pensioenbeleggingen de komende jaren steeds sterker gaan raken. In een nieuw kennispaper 'Wat te doen met klimaatverandering' zetten de leden van het Sustainable Pension Investments Lab (SPIL) de stappen op een rij die pensioenfondsbestuurder en – uitvoerder nu reeds kunnen zetten om deze transitie zo goed mogelijk te doorstaan.

Dit concrete handelingsperspectief is juist nu van belang, nu veel pensioenfondsen vanwege nieuwe Europese regelgeving (IORP-II) hun risicobeheer opnieuw inrichten, waarbij ze de duurzaamheidsdimensie expliciet dienen in te vullen.

SPIL is in 2016 opgericht door een groep bestuurders en experts om kennis en informatie over duurzaam beleggen toegankelijk te maken voor pensioenbestuurders. Edith Maat, directeur van de Pensioenfederatie, is een van de deelnemers aan SPIL.

De leden van SPIL ontwikkelen ideeën voor een verdere verduurzaming van de belegging van de Nederlandse pensioengelden. Zij gaan hierover in gesprek met de sector en betrokkenen. Voor meer informatie bekijk de website van SPIL.

Bron: Pensioenfederatie / SPIL