Voortgang IMVO-beleid

Op 14 november heeft een Algemeen Overleg over Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) plaatsgevonden in de Algemene commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de Tweede Kamer.

Voorafgaand daaraan heeft minister Kaag een brief naar de Tweede Kamer gestuurd. In die brief geeft de minister onder andere een update over de voortgang van de IMVO-convenanten. De minister vindt het te vroeg om inzicht te geven in de concrete aanpak van risico’s voor mens en milieu die uit de gepaste zorgvuldigheid (due diligence) van de aangesloten bedrijven zijn gekomen.

In het najaar van 2019 staat de evaluatie van de IMVO-convenanten gepland. Dan zal gekeken worden welke concrete resultaten zijn bereikt bij de aanpak van misstanden in de waardeketens. Er zijn 7 afgesloten convenanten en 6 in ontwikkeling.

De minister schrijft in de brief ook over het convenant van de pensioenfondsen dat gereed is en ter goedkeuring voor ligt bij partijen. Ook wordt vermeld dat in december 2018 de algemene ledenvergadering en het bestuur van de Pensioenfederatie zich zullen uitspreken over het convenant. Bij positief besluit kan de uitvoering van het convenant begin 2019 van start gaan.

Uit het Algemeen Overleg komt duidelijk naar voren dat breed draagvlak voor de convenanten essentieel is. De minister meldde expliciet dat de banken en de verzekeraars een brede dekking hebben. De Kamer hecht bijzondere waarde aan een hoge participatiegraad bij de convenanten en wil daar ook graag inzicht in.

Bron: Pensioenfederatie / ministerie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking