Concepten voor UPO-modellen 2020 online

De Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars hebben vandaag op deze website de concepten voor de UPO-modellen 2020 en de bijbehorende handleiding gepubliceerd. De modellen voor het UPO 2020 zijn nog niet officieel vastgesteld. Gezien de wijzigingen erin – het opnemen van het te bereiken pensioen in drie scenario’s – stellen de pensioenkoepels de conceptmodellen alvast beschikbaar.

Bereikbaar pensioen in drie scenario’s
De belangrijkste wijziging in de modellen voor het UPO 2020 is het opnemen van het bereikbaar pensioen in drie scenario’s, berekend met de Uniforme Rekenmethodiek (URM). Dit vloeit voort uit de implementatie van de Europese IORP II-richtlijn. De drie scenario’s worden getoond in een zogenoemde navigatiemetafoor op de UPO’s voor (actieve en gewezen) deelnemers. In de concepten voor het UPO voor ex-partners en gepensioneerden zijn deze niet opgenomen.

Als gevolg van het opnemen van het te bereiken pensioen op het UPO 2020 zijn enkele informatieblokken gewijzigd of toegevoegd. Daarnaast zijn er in de modellen enkele (kleine) aanpassingen gedaan die niet voortvloeien uit gewijzigde regelgeving. In de handleiding bij het UPO 2020 is – grijs gemarkeerd - aangegeven waar wijzigingen ten opzichte van UPO 2019 zijn opgenomen.

Nog niet officieel vastgesteld
De besturen van de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars hebben de concepten voor het UPO 2020 geaccordeerd. De pensioenkoepels sturen de concepten voor de modellen voor het UPO 2020 nu naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en aan AFM. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt, na advies van AFM te hebben gevraagd, de UPO-modellen namelijk elk jaar officieel vast.

Tijdens de totstandkoming van de concepten voor het UPO 2020 hebben de pensioenkoepels veelvuldig afgestemd met SZW en AFM. Vandaar dat de koepels verwachten dat het niet nodig zal zijn om, naar aanleiding van eventuele opmerkingen van AFM of SZW, zeer wezenlijke of ingrijpende wijzigingen in de concepten te moeten aanbrengen. Daarom en aangezien de implementatie van het UPO 2020 voor pensioenuitvoerders veel impact heeft, publiceren de pensioenkoepels de concepten voor de modellen van het UPO 2020 nu al. Wij houden u op de hoogte van de stand van zaken rond het officieel vaststellen van het UPO 2020.

Bron: Verbond van Verzekeraars en Pensioenfederatie