Voorstel 'openbaarmaking in relatie tot duurzame beleggingen en risico’s' aangenomen

Op 18 april heeft het Europees Parlement het akkoord tussen Raad, Parlement en Commissie ten aanzien van het voorstel 'openbaarmaking in relatie tot duurzame beleggingen en risico’s' aangenomen.

Onder deze nieuwe regels moeten banken, verzekeraars en pensioenfondsen openbaar maken hoe ze ESG-risico’s in hun beslissingsprocedures meenemen.

De inzet van de Pensioenfederatie was dat pensioenfondsen de vrijheid moeten houden om zelf te bepalen hoe ze duurzaamheid meenemen in hun beleggingsstrategie en dat er geen gedelegeerde handeling voor de IORP II-richtlijn komt. In het akkoord is de gedelegeerde handeling voor de IORP II-richtlijn geschrapt. De Pensioenfederatie is aan het analyseren welke impact dit wetvoorstel heeft voor de pensioenfondsen en in hoeverre de bepalingen verder gaan dan die in de IORP II-richtlijn staan.

Bron: Europees Parlement / Pensioenfederatie