DNB: tekorten bij pensioenfondsen houden aan

Toezichthouder De Nederlandsche Bank meldt vandaag in een DNBulletin dat veel pensioenfondsen nog steeds kampen met financiële tekorten.

Dit blijkt uit de herstelplannen van 143 pensioenfondsen die DNB zoals ieder jaar weer heeft beoordeeld. Mocht de financiële situatie niet verbeteren, dan moeten 3 pensioenfondsen in 2020 en 33 fondsen in 2021 een verlaging doorvoeren. DNB wijst erop dat er tegelijkertijd ook 121 fondsen zijn die de pensioenen geheel of gedeeltelijk mogen indexeren. Volgens de Pensioenfederatie toont het bericht van DNB nogmaals de noodzaak aan van een alternatief contract. Het laat ook zien dat pensioenfondsen onderling sterk kunnen verschillen. Die verschillen maken dat fondsen niet zo gemakkelijk één op één te vergelijken zijn.

Bron: DNB / Pensioenfederatie