Pensioenfederatie publiceert position paper Kapitaalmarktunie

De EU moet de rol van pensioenfondsen als lange-termijninvesteerders ondersteunen om de doelstellingen van de kapitaalmarktunie te behalen, schrijft de Pensioenfederatie in een position paper.

Daarvoor doet de Pensioenfederatie drie aanbevelingen, die volgen op het rapport van de Next CMU Expert Group, waar namens Nederland ABP Voorzitter Corien Wortmann aan deelnam. De aanbevelingen dienen als input voor de nieuwe Europese Commissie, die deze week aan het werk is gegaan.

De drie aanbevelingen zijn:

1. Lidstaten moet doelstellingen vastleggen voor de ambitie van hun pensioensysteem.
  2. De EU moet barrières voor grensoverschrijdende investeringen wegnemen, zoals slecht functionerende bronbelasting- en insolventieregimes.
  3. Nieuwe initiatieven zijn nodig om het duurzaam beleggingsbeleid van pensioenfondsen te ondersteunen.

De Kapitaalmarktunie is een plan van de Europese Commissie om groei te bevorderen door het diversifiëren van financieringsbronnen en het integreren van kapitaalmarkten. Het plan werd in 2015 geïntroduceerd en op 26 november jl. heeft de Commissie een High Level Forum.