Stresstest EIOPA: laat kasstroomanalyse leidend worden

Op 17 december 2019 maakte de Europese toezichthouder voor pensioenfondsen EIOPA de resultaten bekend van de Europese stresstest.

Met de stresstest wil EIOPA een beeld van de eventuele financiële kwetsbaarheid van de pensioensector krijgen en de impact van een theoretische economische schok in kaart brengen. EIOPA wil in de stresstest ook het effect van het beleid van pensioenfondsen bepalen op de financiële markten en op de reële economie. De stresstest gaat uit van een extreem ongunstig economisch scenario (-40% voor de aandelenmarkt, zonder herstel over een periode van 20 jaar), waardoor de dekkingsgraden van de pensioenfondsen onder druk zouden komen te staan. De stresstest laat zien dat een grote schok via de pensioenfondsen wordt uitgesmeerd in de tijd. Het effect in enig jaar is dan beperkt, maar het effect blijft wel vele jaren merkbaar. Net als bij de vorige stresstesten liet deze test zien dat pensioenfondsen een stabiliserende rol op de financiële markten vervullen.

Kasstroomanalyse
De Pensioenfederatie is tevreden over het gebruik van de kasstroomanalyse (cash flow analysis, CFA). De kasstroomanalyse is makkelijker uitvoerbaar, relevanter voor de deelnemende fondsen en geeft beter inzicht in hoe een economische schok zich zou vertalen naar de reële economie dan de door EIOPA gebruikte uniforme methode (‘common methodology’). De Pensioenfederatie pleit ervoor het CFA-gedeelte verder te ontwikkelen en wil zich daar graag voor inzetten. Ze hoopt in het vervolg het gebruik van het common methodology achterwege te kunnen laten, omdat het niet aansluit op het financieel toetsingskader dat in Nederland geldt en daarmee geen meerwaarde biedt voor Nederlandse pensioenfondsen.

Klimaat stresstest
Het derde onderdeel van de Europese test was het toetsen van ESG-risico’s. De nationale toezichthouder DNB voert in Nederland klimaat stresstesten uit en loopt hierin voorop in Europa. Voor Nederlandse pensioenfondsen biedt de Europese test daarom weinig relevante informatie. Nederlandse pensioenfondsen scoren in het EIOPA-rapport 100% op integratie van ESG-factoren en boven de 85% wanneer het gaat van het meewegen van ESG op risico en rendement.

DNB leidend
De Pensioenfederatie onderschrijft het belang van het toetsen van financiële instellingen op hun houdbaarheid en systeemrisico’s. De Nederlandse pensioenfondsen voeren daartoe zelf regelmatig Asset & Liability Management (ALM)-studies uit. De Pensioenfederatie ziet de rol van de nationale toezichthouder DNB als leidend bij het ophalen van financiële data of ESG-data over risico’s.

Bron: Pensioenfederatie / EIOPA