Daling aandelenbeurzen en lage rente drukken dekkingsgraden

De lage rente en de ontwikkelingen op de financiële markten als gevolg van de coronacrisis hebben een sterk drukkend effect gehad op de dekkingsgraden van pensioenfondsen in het eerste kwartaal van 2020. Dat laten de kwartaalcijfers zien die grote bedrijfstakpensioenfondsen vandaag publiceren.

Waar de langdurig lage rente al leidde tot hogere verplichtingen die een negatief effect hadden op de dekkingsgraad van pensioenfondsen, komen er nu ook aandelenverliezen op de beurzen bovenop. De economische onzekerheden zijn groot. De rente is beweeglijk en de aandelenbeurzen schommelen fors. Hoe snel de economie kan terugveren is nog onduidelijk. De pensioenfondsen houden de situatie nauwlettend in de gaten en kijken waar aanpassingen nodig zijn. Voor pensioenfondsen is echter de lange termijn vooral van belang.

Veel pensioenfondsen informeren hun deelnemers via hun websites over de gevolgen van de coronacrisis. Uitbetaling van pensioen blijft gewoon doorgaan. Ook zijn er geen veranderingen voor nabestaandenpensioen of arbeidsongeschiktheidspensioen. Bij werktijdverkorting gaat de pensioenopbouw gewoon door. In de overbruggingsregeling van de overheid (NOW) kunnen ondernemers loonkosten inclusief pensioenpremies vergoed krijgen. Ondernemers kunnen van pensioenfondsen uitstel van premiebetalingen krijgen, binnen de wettelijke betaaltermijnen.

Bron: Pensioenfederatie