Kabinet stuurt wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen naar Tweede Kamer

Minister Koolmees en staatssecretaris Vijlbrief hebben vandaag bij de Tweede Kamer het wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen ingediend.

Vanaf de pensioendatum heeft een deelnemer het wettelijk keuzerecht om maximaal 10% van de waarde van de aanspraak op ouderdomspensioen op te nemen (dat geldt ook voor het nettopensioen). Er mag geen stapeling plaats vinden met een hoog-laag uitkering. Na opname van het bedrag ineens moet het resterende pensioen boven de afkoopgrens blijven. En de partner moet instemmen met een bedrag ineens als dit gevolgen heeft voor de hoogte van het partnerpensioen.

Positief tegenover het keuzerecht…
De Pensioenfederatie staat positief tegenover het wettelijk keuzerecht om een bedrag ineens op de pensioeningangsdatum op te nemen. Daarmee wordt aan het palet van keuzemogelijkheden een keuzerecht toegevoegd. Op de pensioendatum wanneer de deelnemer inzicht heeft in de hoogte van het opgebouwde (ouderdoms)pensioen kan de keuze worden gemaakt om een bedrag ineens op te nemen en dit aan te wenden voor een alternatief doel (wonen, zorg, consumptie).

De Pensioenfederatie onderschrijft van harte om het keuzemoment voor het bedrag ineens te beperken tot de pensioeningangsdatum en nadrukkelijk niet tijdens de opbouwfase (en ook niet in de uitkeringsfase). Daarmee zou de solidariteit binnen een pensioenfonds door de selectie-effecten die hierdoor optreden onder druk worden gezet. Daarnaast kunnen op de pensioendatum de gevolgen van de keuze voor de pensioengerechtigde duidelijk in kaart worden gebracht.

Door de wettelijke maximering op 10% van de waarde van het opgebouwde ouderdomspensioen wordt recht gedaan aan de behoefte van keuzevrijheid én behoud van een adequaat pensioen. Voor de deelnemers met een lager pensioeninkomen wordt aan die laatste voorwaarde ook bijgedragen door het hanteren van een afkoopgrens.

… met de volgende aandachtspunten
De Pensioenfederatie zal het wetsvoorstel nader bestuderen en vooral toetsen op de belangrijkste punten uit onze reactie op de internetconsultatie van het wetsvoorstel:

1. Hebben alle deelnemers toegang tot het bedrag ineens, zowel formeel als materieel?

• Denk hierbij aan de mogelijkheden voor het AOW-overbruggingspensioen in combinatie met het bedrag ineens. Vele pensioenfondsen bieden immers AOW-overbruggingspensioen aan waar tot nu toe intensief gebruik van wordt gemaakt. Het is wenselijk dat voor alle deelnemers sprake blijft van een gelijk speelveld (geen gedwongen keuze voor AOW-overbruggingspensioen i.p.v. het bedrag ineens).
  • Daarnaast heeft de opname van het bedrag ineens gevolgen voor de huur- en zorgtoeslagen en allerlei inkomensafhankelijke regelingen. De Pensioenfederatie zal toetsen of hiermee geen feitelijke belemmeringen worden opgeworpen om gebruik te maken van het wettelijk recht op opname van het bedrag ineens.

2. De wettelijke invoeringstermijn dient haalbaar te zijn voor alle pensioenuitvoerders in samenhang met de talrijke wetgevingstrajecten op pensioengebied die aanstaande zijn.

Bijlagen:
Memorie van Toelichting