VBDO-rapport legt lat flink hoger

VBDO legt de prestaties van 50 grootste pensioenfondsen (92% van het beheerd vermogen) voor de 14e keer naast elkaar in een benchmark. Voor de derde keer op rij komt ABP als beste uit de bus met een score van 4,3 punten uit 5. ABP wordt op de voet gevolgd door BPF Bouw (4,0) en PME (3,9). Pensioenfonds Huisartsen klimt van plek 46 naar 22 en is daarmee de snelste stijger.

Dit jaar wordt in het rapport de lat flink hoger gelegd. De stijgende lijn van de afgelopen jaren vertoont daardoor dit jaar een dip. De vijftig pensioenfondsen vulden een gedetailleerde lijst in met 50 vragen verdeeld over 4 categorieën; bestuur, beleid, implementatie en verantwoording. Er zijn dit jaar nieuwe vragen toegevoegd, zoals over aantoonbare ESG-kennis bij bestuurders. Waar het overgrote deel van de pensioenfondsen laat zich adviseren door experts op het gebied van verantwoord beleggen, werden dit jaar vragen gesteld over opleidingen en ervaring op het gebied van ESG bij de bestuurders zelf. Ook werd gevraagd naar de implementatie van beleid aan de hand van o.a. stappenplannen en meetbare doelen.

Directeur Pensioenfederatie Edith Maat: “Binnen het klimaatakkoord van de financiële sector worden zeer binnenkort verschillende meetmethodes gepresenteerd waarlangs de betrokken pensioenfondsen kunnen gaan rapporteren over de voortgang van het terugdringen van CO2-intensieve beleggingen. Ook het IMVB-convenant, waarin we vooral focussen op de S van ESG in beleggingen, worden stappen gemaakt. We verwachten dan ook dat de lijn volgend jaar weer gaat stijgen. Belangrijk is daarbij dat ook op Europees niveau wordt ingezet op betere data, zodat beleggers beter kunnen rapporteren over hun portefeuille. Ook is het belangrijk dat externe effecten zoals milieuschade in de prijsvorming gaan meelopen. De Nederlandse pensioensector is hier in Europa actief mee bezig, want dit zal de uitvoering van verantwoord beleggen verder verbeteren.”

Sustainable development goals (SDG’s)
Uit een enquête van VBDO en CACEIS Nederland onder 32 Nederlandse pensioenfondsen samen goed voor 90% van het totale Nederlandse pensioenvermogen die afgelopen week bekend werd gemaakt, blijkt dat de grote meerderheid (92%) van de onderzochte fondsen Environmental, Social and Governance (ESG) - factoren heeft opgenomen in hun investment beliefs. In de uitkomst staat dat 52% van de pensioenfondsen één of meerdere Sustainable Development Goals (SDG)-doelen heeft geïntegreerd in het ESG-beleid. Hier gaat het vooral om milieugerelateerde doelen. Het gebrek aan duidelijke richtlijnen belemmert het toepassen van ESG-criteria op bepaalde vermogenscategorieën.

Bron: VBDO / Pensioenfederatie