Geen verlaging verwacht voor deelnemers en gepensioneerden van meeste pensioenfondsen

Het was eind vorig jaar nog spannend, maar nu lijkt het erop dat de meeste deelnemers van pensioenfondsen niet te maken krijgen met een verlaging van pensioen in 2021. Dat blijkt uit de meest recente verwachtingen van pensioenfondsen over hun financiële situatie in een overzicht op de website van de Pensioenfederatie.

Meerdere pensioenfondsen hebben een verwachting afgegeven op basis van de dekkingsgraad van 31 december jl. Voor sommige pensioenfondsen is de situatie nu nog zo onduidelijk dat zij geen verwachting kunnen afgeven.

Benadrukt wordt dat dit verwachtingen zijn en het voorlopige dekkingsgraden betreft; het rekenwerk is nog niet achter de rug. De eerstvolgende actualisatie van het overzicht vindt plaats op 21 januari 2021.

Jaarlijkse lijst in transitieperiode
In de conceptwetgeving over het nieuwe pensioenstelsel staat dat pensioenfondsen in 2026 een dekkingsgraad moeten hebben van tenminste 95% om op verantwoorde wijze over te stappen. Verlagingen zijn in die periode niet uit te sluiten. Zoals het er nu uitziet blijft de dekkingsgraad van 31 december voor de meeste pensioenfondsen bepalend. Daarom zal tijdens deze transitieperiode naar het nieuwe pensioencontract de Pensioenfederatie rond de jaarwisseling dit overzicht blijven publiceren.