Kamerlid Van Raan ontvangt antwoorden en stelt nieuwe vragen over verduurzaming financiële sector

Minister Hoekstra beantwoordt de vragen die eerder gesteld zijn door Tweede Kamerlid Van Raan (PvdD) over de verduurzaming van de financiële sector. Kamerlid Van Raan heeft inmiddels ook nieuwe vragen gesteld naar aan leiding van het artikel “Waterroof: mede mogelijk gemaakt met ons pensioengeld” van Follow the Money (19 januari 2021).

De Pensioenfederatie benadrukt dat de sector samenwerkt in verschillende projecten om de beleggingen verder te verduurzamen, zo ook binnen het IMVB-Convenant. In dit Convenant (en de OESO-richtlijnen die daaraan ten grondslag liggen) zijn afspraken gemaakt omtrent het opnemen van due diligence in het beleid. Door middel van deze due diligence, en in samenspraak met mogelijke deelnemersvoorkeuren, stelt een pensioenfonds MVB-thema’s vast. De verschillende thema’s en de prioritering kan daarom verschillen tussen pensioenfondsen.

Bron: ministerie van Financiën / Pensioenfederatie