Europese Toezichthouders publiceren verklaring over SFDR

Op 25 februari hebben de Europese Toezichthouders (ESAs) een Supervisory Statement gepubliceerd over de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) en de nog ontbrekende secundaire wetgeving (RTS).

In deze verklaring adviseren de ESAs aan financiële marktpartijen en nationale toezichthouders om de conceptversie van de RTS als leidraad te gebruiken voor de implementatie van de SFDR, ook al is die nog niet officieel van kracht. De deadline voor implementatie van de SFDR is 10 maart 2021, terwijl de RTS naar verwachting pas per 1 januari 2022 in werking treedt.

De Pensioenfederatie is teleurgesteld dat de verklaring niet aanstuurt op terughoudendheid bij het toezicht op de SFDR. De lang aanhoudende onduidelijkheid over de inhoud en inwerkingtreding van de RTS heeft het implementatieproces bij pensioenfondsen  bemoeilijkt. Daarnaast zorgt de vertraging van de RTS voor een dubbele implementatielast. Ook hebben de Europese Toezichthouders in een brief aan de Europese Commissie nog om verdere verduidelijking van kernbegrippen gevraagd en het antwoord hierop moet nog volgen. Deze omstandigheden maken het voor pensioenfondsen erg moeilijk om op tijd aan alle verplichtingen te voldoen. Bovendien signaleert de Pensioenfederatie dat de onduidelijkheid leidt tot verschillen in de interpretatie van de SFDR.

Overzicht met inwerkingtreding bepalingen RTS
De verklaring geeft ook een overzicht wanneer verschillende bepalingen van de RTS geïmplementeerd moeten zijn. Nieuw lijkt dat de ESAs voorzien dat de regels van de RTS pas van toepassing zijn op het jaarverslag voor producten die ecologische of sociale kernmerken promoten over het jaar 2022. Verder was al bekend dat de eerste rapportage van ongunstige effecten volgens de door de RTS voorgestelde indicatoren moet gebeuren in juni 2023, indien er geen gebruik wordt gemaakt van de opt-out.