Ombudsman Pensioenen brengt het jaarverslag over 2020 uit

De Ombudsman Pensioenen behandelt als onafhankelijke instelling klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement van pensioenfondsen en verzekeraars. De Ombudsman Pensioenen nam in 2020 781 vragen of klachten in behandeling (2019: 980), blijkt uit het Jaarverslag van de Ombudsman Pensioenen. De meeste onderwerpen gingen over Ouderdomspensioen, Nabestaandenpensioen en Arbeidsongeschiktheid.

Ombudsman Pensioenen Henriette de Lange concludeert dat het voor deelnemers duidelijker moet zijn hoe zij een klacht in kunnen dienen, door een verwijzing op de website of in de brief. Nu ontvangt de Ombudsman Pensioenen vragen en/of klachten die nog niet door de pensioenuitvoerder in behandeling zijn genomen, omdat de klachtenprocedure onbekend is. Het is belangrijk dat een deelnemer met haar of zijn klacht snel geholpen wordt. Veel pensioenfondsen hebben de laatste jaren de communicatie over hun klachtenprocedure verbeterd en verbeteringen worden in de sector verder doorgezet. In januari 2021 heeft de Pensioenfederatie met zes grote pensioenfondsen, vier grote pensioenuitvoeringsorganisaties en Stichting Gouden Oor vastgesteld waaraan goed klachtenmanagement moet voldoen. Ze gaat daarmee in de sector verder aan de slag.

Premievrije voortzetting
Wie arbeidsongeschikt raakt, kan in veel pensioenregelingen aanspraak maken op premievrije voortzetting van de pensioenopbouw. Nadat de Ombudsman Pensioenen vorig jaar aangaf dat bij pensioenuitvoerders onduidelijk was hoe zij omgaan met premievrije voortzetting als de informatie over arbeidsongeschiktheid pas jaren later binnenkomt, heeft de Pensioenfederatie onderzoek gedaan onder haar leden. Veel pensioenfondsen kennen automatisch premievrije voortzetting toe. Dat doen zij als zij via UWV bericht krijgen dat een deelnemer arbeidsongeschikt is. Anderen sturen een vooringevuld formulier toe of werken samen met personeelsadministraties. Inmiddels hebben veel pensioenfondsen beleid ten aanzien van arbeidsongeschiktheidsregelingen uit het verleden. De Pensioenfederatie ondersteunt de oproep van de Ombudsman Pensioenen om transparant te zijn over dit beleid en bedankt de Ombudsman Pensioenen voor de inzichten en de aanbevelingen.

Bron: Ombudsman Pensioenen / Pensioenfederatie