Financiƫle sector: nieuw kabinet moet inzetten op meer regie en snelheid bij klimaattransitie

Als ruggengraat van de Nederlandse economie constateert de financiële sector dat de klimaattransitie sneller moet om de Parijse klimaatdoelen te halen. Daarom vraagt ze een nieuw kabinet een stevige regierol te nemen en de onzekerheden over toekomstig klimaatbeleid te doorbreken. Op die manier kan de financiële sector, naast de huidige actieplannen, een gerichte bijdrage leveren aan de broodnodige klimaatinvesteringen. Dit schrijven de samenwerkende partijen onder het klimaatcommitment van de financiële sector - Dutch Fund and Asset Management Association (DUFAS), Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Pensioenfederatie en Verbond van Verzekeraars – in een brief aan informateur Hamer.

Effectiviteit vergroten
Om het effect te vergroten van de huidige inspanningen van de financiële sector om het CO2-gehalte van beleggingsportefeuille te verlagen roept de sector het toekomstig kabinet op om in te zetten op de volgende prioriteiten:

• Vaststellen van per sector uitgewerkte nationale transitiepaden met tussentijdse doelen om duidelijke kaders voor de klimaattransitie te scheppen.
  • De ontwikkeling van en toegang tot klimaat gerelateerde data die inzicht bieden in de emissies van bedrijven en sectoren
  • Een uniforme, eenvoudige en proportionele rapportagemethode voor het bedrijfsleven, waarbij privacy gewaarborgd blijft, maar de financiële sector deze data wel kan koppelen aan financieringen en beleggingen
  • Stimuleren publiek-private samenwerking in financiering.

Actieplannen voor het klimaat
De financiële sector heeft in het Klimaatcommitment toegezegd om zoveel mogelijk inzicht te geven in de ontwikkeling van het CO2-gehalte van hun relevante financieringen en beleggingen. Aanvullend stellen financiële instellingen klimaatactieplannen op waarmee ze toelichten hoe hun acties bijdragen aan het akkoord van Parijs.

Lees hier de brief van de financiële koepels aan informateur Hamer.

Bron: DUFAS, NVB, Pensioenfederatie en Verbond van Verzekeraars