Goede informatie voor premievrije voortzetting bij arbeidsongeschiktheid van belang

De Ombudsman Pensioenen heeft onderzocht hoe pensioenfondsen hun deelnemers informeren over de opbouw van pensioen op het moment dat deelnemers arbeidsongeschikt raken. Deelnemers hebben in veel regelingen dan recht op pensioenopbouw, zonder dat zij premie hoeven te betalen. Sinds 2009 meldt het UWV het op verzoek van pensioenfondsen als een deelnemer arbeidsongeschikt is. Volgens het onderzoek van de Ombudsman vragen 69 van de 125 onderzochte pensioenfondsen dat voor deelnemers uit en kennen de premievrije voortzetting vanzelf toe; 34 fondsen benaderen de deelnemer bij zo’n melding om meer informatie. Over arbeidsongeschiktheid en premievrije voortzetting staat bij 113 van de 125 onderzochte pensioenfondsen informatie op de website, aldus de Ombudsman Pensioenen.

De Pensioenfederatie vindt het belangrijk dat er voor deelnemers informatie te vinden is over de premievrije voortzetting en dankt de Ombudsman voor haar inzichten van de huidige stand van zaken. Het is de Pensioenfederatie nog onbekend of de overige 12 pensioenfondsen hierover op andere manier informatie geven, bijvoorbeeld op de mijnomgeving waarvoor een deelnemer moet inloggen.

Situatie voor 2009
Als een deelnemer vóór 2009 arbeidsongeschikt raakte, moest hij of zij het pensioenfonds zelf informeren. Bij deelnemers die dit niet binnen de vaak gestelde termijn van 1 of 2 jaar deden maar pas later melding maakten, paste het pensioenfonds soms coulance toe, soms niet. Uit de steekproef van de Pensioenfederatie eerder dit jaar bleek dat bij een meerderheid van de pensioenfondsen dit probleem niet meer speelt. Uit een steekproef onder de leden gaven 37 van de 40 aan dat coulance niet meer nodig is, omdat de administratie is bijgewerkt met alle nodige gegevens rond arbeidsgeschiktheid. Over het beleid over deze specifieke situatie geven volgens de Ombudsman Pensioenen 14 pensioenfondsen online de informatie voor arbeidsongeschikten. Naar aanleiding van de eigen steekproef heeft de Pensioenfederatie de communicatie over dit onderwerp onder de aandacht gebracht van de leden. Ook op de resultaten van het onderzoek van de Ombudsman Pensioenen zal de Pensioenfederatie haar leden attenderen, zodat de informatie over dit onderwerp zonodig kan worden aangevuld.

Bron: Pensioenfederatie