Pensioenfederatie reageert positief op uitwerking kapitaalmarktunie

De Pensioenfederatie heeft op 8 september haar reacties gegeven op twee consultaties, te weten de Pension Tracking Services (PTS) en het Pension Dashboard. Beide vloeien voort uit het Actieplan voor de Kapitaalmarktunie uit september 2020. In dit Actieplan deed de Europese Commissie voorstellen om kapitaalgedekte pensioensystemen te stimuleren in lidstaten waar dit nodig is, zonder dat hierbij de nationale competentie op het gebied van pensioenen wordt uitgehold.

Pension Tracking Services
Pension Tracking Services, zoals mijnpensioenoverzicht.nl, stellen individuen in staat om hun pensioenopbouw te volgen en waar nodig actie te nemen. Ze bestaan echter nog maar in een beperkt aantal lidstaten. EIOPA heeft daarom een expertgroep opgericht om best practices op te stellen hoe een PTS op te zetten. De Pensioenfederatie onderschrijft het belang van de ontwikkeling van PTS’en in andere lidstaten. Dit is niet alleen belangrijk voor burgers in andere landen, maar ook een voorwaarde om op termijn de nationale systemen aan elkaar te knopen tot een Europees systeem. Zo zouden Nederlandse pensioendeelnemers ook het overzicht kunnen bewaren over elders opgebouwde pensioenrechten. Door deelname aan de expertgroep en de consultatiereactie, wil de Pensioenfederatie graag de Nederlandse expertise op dit gebied delen met andere Europese landen.

Het Pension Dashboard
De Europese Commissie wil een ‘dashboard’ ontwikkelen met indicatoren om de financiële duurzaamheid en adequaatheid van pensioensystemen in de lidstaten te kunnen meten.

Deze inzichten kunnen door lidstaten gebruikt worden bij het ontwikkelen van hun pensioenbeleid. De Europese Commissie kan er ook gebruikt van maken bij het opstellen van de aanbevelingen aan lidstaten in de context van het Europese semester. EIOPA kreeg daarom de opdracht om technisch advies op te stellen over de inhoud van het dashboard, zoals de precieze indicatoren en welke informatiebronnen hiervoor beschikbaar zijn. Dit technisch advies lag ter consultatie voor.

De Pensioenfederatie reageert positief op de voorstellen van EIOPA ter invulling van het dashboard. Het is goed dat er op Europees niveau meer aandacht komt voor adequate pensioenen, omdat lang vooral gekeken werd naar de betaalbaarheid. Het dashboard kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de tweede pijler in lidstaten waar pensioen nu nog vooral leunt op de eerste pijler. Daarnaast verwachten we dat de informatie over Nederlandse pensioenen die EIOPA denkt nodig te hebben voor het dashboard geheel of voor het overgrote deel al beschikbaar is.