Bestuurders pensioenfondsen niet in een keurslijf persen

‘Nederland heeft na IJsland het beste pensioenstelsel in de wereld, volgens de Mercer en CFA Institute Global Pension Index. Negentig procent van de werknemers maakt er gebruik van, de vakbonden steunen het systeem, en de combinatie met de AOW geeft een extra inkomensgarantie. Daardoor is er in Nederland weinig armoede onder ouderen.’

Dat zegt Ger Jaarsma, voorzitter van de Pensioenfederatie, in het gezaghebbende European Pensions magazine. In het interview reflecteert hij op zijn eerste acht maanden als voorzitter, in een periode dat het pensioenstelsel in Nederland ingrijpend wordt veranderd. Communicatie is hierbij van groot belang, aldus Jaarsma, omdat een nieuw systeem de deelnemers huiverig kan maken.

Ook het belang van een goede lobby is groot, omdat de Pensioenfederatie weliswaar een groot voorstander is van de nieuwe Wet toekomst pensioenen, maar wel pleit voor enkele aanpassingen in de lagere regelgeving die pensioenfondsbestuurders de ruimte moeten geven hun werk goed te kunnen doen. Een al te strak keurslijf is dan niet wenselijk, aldus Jaarsma.

Bron: Pensioenfederatie