Pensioenfederatie pleit voor ‘EU Belastingregister’

De Europese Commissie streeft ernaar bronbelastingprocedures sneller en efficiënter maken, alsmede fiscaal misbruik te voorkomen. De Pensioenfederatie onderschrijft dit streven. Daarnaast pleiten wij voor het daartoe instellen van een ‘EU Belastingregister’. Wij reageerden op een consultatie over het bronbelastinginitiatief van de Europese Commissie.

Belastingen worden in andere EU-landen ingehouden op dividenden en rentebedragen. Eerder oordeelde het Europese Hof van Justitie dat pensioenfondsen gerechtigd zijn om dergelijke belastingen, die aan de bron van inkomsten worden geheven, terug te vragen. Procedures voor de teruggaaf van bronbelasting op grensoverschrijdende betalingen zijn lang, arbeidsintensief en duur. Bovendien is er sprake van misbruik van deze procedures, zoals gebleken is in het Cum/Ex-schandaal.

De Pensioenfederatie heeft een voorkeur voor een oplossing die zorgt voor belastingvrijstelling aan de bron. Dat kan eenvoudig als nationale belastingdiensten onderling informatie uitwisselen over organisaties die recht hebben op het belastingvrij ontvangen van dividenden en rentebedragen en uitgevende instellingen deze informatie ook ter beschikking hebben. Tot nu toe komt deze uitwisseling maar langzaam op gang. We pleiten daarom tevens voor een snelle en degelijke tussenoplossing: een ‘EU Belastingregister’. Hierin kunnen ‘geregistreerde pensioenfondsen' en andere instituties worden opgenomen, waarmee Belastingdiensten veel sneller en gemakkelijker bronbelastingen kunnen teruggeven als daarop een beroep wordt gedaan.

De Europese Commissie komt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 met een voorstel voor een Europese richtlijn op bronbelastingprocedures.

Bron: Europese Commissie / Pensioenfederatie