Pensioenfondsen gebaat bij EU-deal duurzaamheidsrapportages bedrijven

De Pensioenfederatie verwelkomt de conclusie van de onderhandelingen tussen Europees Parlement en Raad over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn gaat bedrijven nieuwe rapportagevereisten over duurzaamheid opleggen.

Deze rapportages gaan bijdragen aan het duurzaam beleggingsbeleid van pensioenfondsen en de invulling van hun eigen Europese transparantieregels over duurzaamheid onder de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Daarnaast is de Pensioenfederatie verheugd dat de CSRD niet van toepassing wordt op stichtingen, zoals pensioenfondsen, omdat die al onder de SFDR vallen.

De CSRD vervangt de huidige Non-Financial Reporting Directive (NFRD) en zal van toepassing zijn op meer bedrijven. De richtlijn geeft het mandaat aan EFRAG voor een uitgebreide Europese rapportagestandaard voor duurzaamheidsinformatie. De Pensioenfederatie is verheugd dat de informatiebehoefte van de pensioensector onder de SFDR een leidende rol speelt bij de ontwikkeling van deze standaard, waarvoor al concepten ter consultatie voorliggen. Daarbij gaat het onder andere over gegevens over de zogenaamde principal adverse impact indicatoren (“pai-indicatoren”).

De Pensioenfederatie merkt wel op dat de regels een bepaalde flexibiliteit voorzien om te bepalen welke indicatoren belangrijk genoeg zijn voor een bedrijf om over te rapporteren – de zogenoemde materialiteit – terwijl pensioenfondsen onder de SFDR in principe wel over alle investeringen moeten berichten. Wij roepen de AFM op om bij het toezicht rekening te houden met de beschikbaarheid van data op een ‘best effort’ basis.