Jongerencampagne over het woord ‘pensioen’

Het online jongerenplatform De Tijd van je Leven lanceert vandaag een nieuwe campagne. ‘Refresh pensioen’ roept op om een nieuw woord voor pensioen te bedenken. Zo worden jongeren getriggerd om na te denken wat pensioen eigenlijk betekent.

Het woord pensioen stamt al uit de 14e eeuw en heeft een oorsprong in het Latijn. Inmiddels zou een nieuwe associatie wellicht meer recht doen aan het product ‘pensioen’: de levenslange uitkering voor wie niet meer actief is op de arbeidsmarkt. Doel is om met een nieuw woord in 2019 de Dikke van Dale te halen.

De campagne is gestart op maandag 5 november. Meedoen kan tot en met vrijdag 23 november. De jury, bestaand uit Stella Bergsma (zangeres, dichteres, schrijfster en columniste), Otto Hulst (jonge pensioenfondsbestuurder van het jaar 2018) en Ivan Words (spoken word-dichter), maakt het winnende woord op 26 november bekend.

‘De Tijd van je Leven’ is een initiatief van de Pensioenfederatie en haar leden. Het online platform wil jongeren (25-35 jaar) inzicht geven in wat pensioen voor hen betekent, nu en later.