Wetsvoorstel over bevoegdheden OR bij arbeidsvoorwaarde pensioen

Staatssecretaris Klijnsma heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de ‘Wet op de ondernemingsraden en de Pensioenwet in verband met de bevoegdheden van de ondernemingsraad inzake de arbeidsvoorwaarde pensioen’ aan de Tweede Kamer gestuurd.

Werkgevers en werknemers zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de arbeidsvoorwaarde pensioen. Het is daarom belangrijk dat beide partijen hierop een bepalende invloed kunnen uitoefenen. Is er sprake van een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) waarin het onderwerp pensioen inhoudelijk wordt geregeld, dan is die invloed van beide partijen verzekerd. Als er geen sprake is van een cao dan dient de invloed van werknemerszijde gerealiseerd te worden via het instemmingsrecht van de OR. De bestaande regeling voor het instemmingsrecht inzake pensioen wordt met het wetsvoorstel verduidelijkt en vereenvoudigd.

Bron: Ministerie van SZW