Reactie Pensioenfederatie op consultatie langetermijninvesteringen

De Pensioenfederatie heeft op 21 maart 2016 gereageerd op een consultatie van de Europese Commissie over langetermijn- en duurzame investeringen. Het Directorate-General for Justice and Consumers inventariseert daarmee in hoeverre institutionele investeerders en vermogensbeheerders ESG-informatie (environmental, social and governance) meenemen in hun investeringsbeslissingen, en wat mogelijke obstakels voor langetermijn- en duurzame investeringen zijn.

De Pensioenfederatie signaleert enkele obstakels, zoals de Financial Transaction Tax (FTT) en European Market Infrastructure Regulation (EMIR), en noemt in haar reactie de goede voorbeelden uit de Nederlandse sector. Dat zijn onder andere de Code Pensioenfondsen, de werkzaamheden rondom Verantwoord Beleggen in het algemeen en de jaarverslagen daarover van grote fondsen die deze in het Engels publiceren.

Duurzamer pensioensysteem
Het aanjagen van groei en investeringen is een van de topprioriteiten van de Europese Commissie. Langetermijn- en duurzame investeringen staan daarbij hoog in het vaandel, omdat deze kunnen bijdragen aan klimaatdoelstellingen, sociale waarden (inclusief mensenrechten) en duurzame economische ontwikkeling. Expliciet wordt genoemd dat dit soort investeringen het pensioensysteem duurzamer kunnen maken. Daarnaast is er een duidelijke link met de CMU, de kapitaalmarktunie die die Europese Commissie wil verwezenlijken in 2019.
De Europese Commissie wil de stand van zaken op dit onderwerp in kaart brengen en zal met een feedbackrapport van de uiteindelijke resultaten komen.