Reactie Pensioenfederatie op consultatie waardeoverdracht klein pensioen

De Pensioenfederatie heeft gereageerd op de internetconsultatie voor het concept wetsvoorstel waardeoverdracht klein pensioen. De Pensioenfederatie is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van dit wetsvoorstel.

Wij delen het standpunt van het kabinet dat het van belang is dat ook werknemers met kleine pensioenen hun aanspraak kunnen behouden voor een goede oudedagsvoorziening. Nu er met de veranderende arbeidsmarkt steeds meer kleine pensioenen ontstaan kan het vervangen van het recht op afkoop door een recht op automatische waardeoverdracht ertoe leiden dat kleine pensioenen worden samengevoegd tot een groot pensioen.

Wel zijn wij verheugd dat het wetsvoorstel uitgaat van een recht op automatische waardeoverdracht in plaats van een plicht. Bij een recht kunnen pensioenuitvoerders zelf de afweging maken of zij gebruik willen maken van de mogelijkheid van automatische waardeoverdracht. Dat is met name van belang voor de pensioenuitvoerders die nu ook geen gebruik maken van het afkooprecht en de pensioenen dus al behouden. Een plicht zou voor deze pensioenuitvoerders tot een lastenverzwaring leiden.

De voorstellen om hele kleine aanspraken van minder dan 2 euro bruto per jaar te laten vervallen en het laten vervallen van het individuele bezwaarrecht bij het collectief omzetten van aanspraken naar de meest actuele fiscale pensioenrichtleeftijd zijn van groot belang voor de sector. Daarmee krijgen pensioenuitvoerders de kans om zorg te dragen voor een efficiëntere uitvoering, die zal leiden tot een kostenbesparing ten gunste van het collectief (en dus iedereen).

In onze reactie op de internetconsultatie vragen wij met name nog aandacht voor de volgende twee punten:

• het mogelijk maken van automatische waardeoverdracht voor reeds bestaande kleine pensioenen; en
  • het behoud van een eenzijdige afkoopmogelijkheid als er na vijf jaar nog geen automatische waardeoverdracht heeft kunnen plaatsvinden.

De volledige reactie van de Pensioenfederatie op het concept wetsvoorstel treft u bijgaand aan.

Bron: de Pensioenfederatie