Kunt u deze mail niet goed lezen? Klik hier voor de webversie.

Ledenmail 3-10-2018
ledenmailVoor de leden, het bestuur, de Uitvoeringsraad, de commissie Vermogensbeheer en het IMVO-comité van de Pensioenfederatie

Geachte mevrouw, heer,

Wij zijn trots om u het Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Beleggen Convenant Pensioenfondsen aan te bieden. Dit convenant is het resultaat van onderhandelingen tussen ngo’s, vakbonden, overheid en pensioenfondsen.

De overheid heeft ervoor gekozen om de implementatie van de OESO-richtlijnen die zij heeft ondertekend, via convenanten per sector te laten invullen. Na de banken en de verzekeraars hebben nu ook de pensioenfondsen een convenant.

Op onze website vindt u het informatiepakket IMVB-convenant Pensioenfondsen dat bestaat uit een begeleidende brief met bijlagen over:

1. het IMVB-convenant pensioenfondsen (integrale tekst)
  2. de Overeenkomst van Opdracht met de SER en een toelichting daarop door de SER
  3. ondertekenblad
  4. informatie voor ondertekenen
  5. proces IMVB-convenant
  6. artikelsgewijze toelichting
  7. OESO-richtlijnen en UNGP’s
  8. veel gestelde vragen

De intentieverklaring om te komen tot een convenant werd door ruim 75 fondsen mee ondertekend. Wij vragen u nu om het convenant te ondertekenen, bij voorkeur vóór 6 december aanstaande (ALV), en daarmee de OESO-richtlijnen en de UNGP’s te onderschrijven. Alleen als een belangrijk deel van de pensioenfondsen het convenant ondertekent, leidt dit tot maatschappelijk draagvlak voor het convenant.

U tekent met het convenant voor het ‘brede spoor’. Deelname aan het ‘diepe spoor’ is optioneel. Mocht u ook aan het diepe spoor willen deelnemen, dan vereist dit een tweede handtekening. Bij het convenant hoort een Overeenkomst van Opdracht (OVO) waarmee de SER opdracht krijgt het secretariaat voor het convenant te voeren en waarmee zij vertrouwelijkheid van uw gegevens waarborgen. Voor een akkoord op deze OVO, ondertekent u de OVO. Het ondertekenen van de OVO is niet optioneel en hoort bij de ondertekening van het brede spoor.

Wij willen u vragen om het moment dat u het convenant ondertekent, vast te leggen op foto of film. Bij de feestelijke ondertekening met ngo’s, overheid en vakbonden in december willen wij het verzamelde materiaal gebruiken voor een korte compilatie.

Wij willen u erop wijzen dat de tekst van het convenant pas openbaar wordt gemaakt bij de feestelijke officiële ondertekening in december. Wij verzoeken u daarom tot die tijd vertrouwelijk met het convenant om te gaan.

Als u vragen heeft over het IMVB-convenant, stuurt u dan een mail naar imvo@pensioenfederatie.nl

Met vriendelijke groet,

Edith Maat