In Memoriam Leny van der Heiden

Op 16 augustus jongstleden is Leny van der Heiden overleden. Haar overlijden is een groot verlies voor haar gezin, familie en vrienden. Wij wensen hen in deze moeilijke tijd veel sterkte.

Het is ook een groot verlies voor de pensioensector. Vanaf 1996 heeft Leny een belangrijke bijdrage geleverd aan vele dossiers op het terrein van de aanvullende pensioenen. Als ambtenaar bij het ministerie van SZW had ze de leiding over belangrijke projecten zoals de wijziging van de PSW waarbij het toezicht op de pensioenen werd gemoderniseerd (PSW 1,5) en later het project gericht op het afschaffen van de VUT-regelingen (VPL-dossier). In maart 2006 stapte ze over naar de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) en werd daar plaatsvervangend directeur en hoofd van de afdeling Beleid. Een functie die ze ook bekleedde bij de Pensioenfederatie nadat in november 2010 de VB samenging met de stichting OPF en de Unie van Beroepspensioenfondsen (UvB). Tot aan het moment dat ze ziek werd, werkte ze bij SPF Beheer als hoofd Bestuurszaken.

Ik heb zelf jarenlang met veel plezier en vriendschap met Leny mogen samenwerken. Leny was gezegend met een grote dosis gezond verstand, een grote mate van lef en doorzettingsvermogen, durfde vragen te stellen en verantwoordelijkheid te dragen. Leny had geen ontzag voor het gezag. Ongeacht wie ze tegenover haar had zitten, gaf ze haar adviezen en mening. Dat werd gewaardeerd omdat ze altijd waardevol waren. Leny was loyaal aan bewindspersonen en besturen en vanuit die loyaliteit liet ze hen zien dat er geen eenvoudige keuzes zijn en dat iedere keuze consequenties met zich meebrengt. Je kon haar adviezen negeren, maar nooit zeggen dat ze je niet had gewezen op de gevolgen van het negeren van haar advies. Leny was gevoelig voor de sfeer op het werk. Ze hechtte aan een goede samenwerking tussen de collega’s en verafschuwde competentiestrijd en gedoe over in haar ogen irrelevante zaken. Ze was begaan met het lot van haar collega’s en geïnteresseerd in hun welzijn.

Als plaatsvervangend directeur en hoofd van de afdeling Beleid van de Pensioenfederatie heeft ze veel energie gestoken in het tot stand brengen van een bureau van de Pensioenfederatie waarin alle medewerkers - of ze nu van de VB, de OPF of de UvB afkomstig waren - zich thuis zouden voelen. Ze geloofde in nut en noodzaak van de fusie tussen de koepels en heeft een grote bijdrage geleverd aan het tot stand komen van de Pensioenfederatie. Haar overstap naar SPF beheer in maart 2012 liet haar weer een nieuwe dimensie van de pensioensector zien. Voor het eerst daadwerkelijk deel uitmaken van de uitvoering, daar waar het beleid praktijk wordt. Ze beleefde ook daar plezier aan en gaf haar daar opgedane kennis en ervaring aan de Pensioenfederatie terug via haar lidmaatschap van de Uitvoeringsraad. Een functie die ze in 2016 moest neerleggen toen duidelijk werd dat haar ziekte haar langzaam maar zeker sloopte en er geen weg terug meer zou zijn.

In de laatste periode van haar leven was er nog steeds veel terug te zien van haar levenshouding. Het was zoals het was. Omkijken heeft geen zin. Ze was dankbaar voor alle blijken van medeleven en oprecht verbaasd dat er zoveel mensen uit de pensioensector van zich lieten horen. Ze voelde zich gesterkt door oud-collega’s met wie ze inhoudelijk in de clinch kon liggen maar van wie ze het afgelopen jaar veel steun kreeg. Tot aan het eind waren haar kinderen en haar man haar ankers van wie ze zielsveel hield. Ze heeft nu los moeten laten.

Gerard Riemen

Informatie over de uitvaart
De uitvaart van Leny is op dinsdag 22 augustus om 14.45 uur bij het crematorium Ockenburgh (Ockenburghstraat 21, 2553 AA te Den Haag). Na afloop van de uitvaart is de mogelijkheid om de familie te condoleren.
Op maandagavond 21 augustus van 19.00 uur tot 20.00 uur is er ook gelegenheid voor condoleance.

De familie geeft aan dat iedereen welkom is om afscheid te nemen van Leny.

Correspondentie-adres
P. J. van der Heiden