Toch hebben velen van u zuchtend de afgelopen weken de tablet erbij gepakt om zorgverzekeringen te vergelijken. En misschien het energiecontract. Wellicht hebben de vermogenden onder u voor het eind van het jaar nog wat geld in hypotheek of pensioen geduwd, om de belasting in box 3 wat te verlagen. Je stelt dit het hele jaar uit, maar in de kerstvakantie moest het er toch van komen.
Gelukkig maken digitale toepassingen als apps dit soort moetjes steeds gemakkelijker. Zelfs belastingaangifte doen is een eitje, vergeleken met twintig jaar geleden. De eenvoud van digitale transacties en snelle inzage in de financiële data die banken en commerciële internetbedrijven bieden, is de norm geworden. Volgens een nieuwe Europese richtlijn moeten financiële instellingen, zoals banken, uw data beschikbaar stellen, als u dat wilt. Ook de informatie die uw pensioenfonds van u heeft, moet snel toegankelijk zijn. Via mijnpensioenoverzicht.nl en de app Pensioenchecker kunt u er zo bij.
Relevant
Pensioenfondsen denken inmiddels verder na over wat deelnemers van ze verwachten. Hoewel pensioen vanzelf geregeld wordt, zijn er toch momenten genoeg in een mensenleven die besluiten over pensioen noodzakelijk maken. Denk aan scheiden, voor jezelf beginnen, (tijdelijk) minder gaan werken of een duurzame relatie aangaan. Hoe makkelijk zou het zijn als je de informatie die dan nodig is, snel kan doorgeven of ophalen in de communicatiekanalen waar je dan toch al actief bent. Recent is door de Pensioenfederatie een podcastserie uitgebracht over waardevolle digitale dienstverlening. Want er is nogal wat gaande op het gebied van financiële informatie.
Informatie moet relevant zijn. Dat je 10 procent van je pensioenvermogen op pensioendatum kunt opnemen, hoeft een dertigjarige niet te weten. Die wil weten wat er rond de aankoop van een huis van belang is waar het pensioenopbouw betreft. Wat doet een baanwissel met je pensioen? En geldt dat arbeidsongeschiktheidspensioen ook voor mij, of moet ik mij bijverzekeren? Allemaal vragen die een pensioenfonds, met veilig en efficiënt datagebruik, proactief zou kunnen delen op het moment dat de vraag zich aandient bij zijn deelnemer.
Het vormgeven van een robuuste digitale infrastructuur en vernieuwen van de dienstverlening zijn twee van de vijf belangrijke opgaven van de pensioensector voor 2022 en verder. Ik hoor graag van u of we daarin slagen.