Evaluatie convenant over de dekking van arbeidsongeschiktheidspensioen in pensioenregelingen

Op vrijdag 13 januari 2013 ondertekenden de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars een convenant over de dekking van arbeidsongeschiktheidspensioen en premievrijstelling in pensioenregelingen.

Dit convenant heeft als doel een bijdrage te leveren aan de bescherming van de rechten van de werknemer bij individuele baanmobiliteit, door te voorkomen dat een werknemer die ziek of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is de inkomensbescherming op grond van de pensioenregeling verliest als hij naar een andere werkgever overstapt. De Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars hebben dit convenant geëvalueerd en beoordelen de werking en het effect van het convenant als positief.

Vandaag, donderdag 30 maart, hebben de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars per brief de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geïnformeerd over hun conclusie dat met het convenant wordt bereikt wat bij de totstandkoming ervan is beoogd. Partijen stellen daarom voor om het convenant ongewijzigd door te zetten. Wel wordt een middels toevoeging van een nieuw onderdeel 4.2 een enkele wijziging doorgevoerd in de achterliggende Vraag & Antwoord. Deze Vraag & Antwoord heeft als doel handvatten te bieden bij de implementatie en uitleg van het convenant. Met de toevoeging wordt verduidelijkt hoe te handelen bij vrijwillige nabestaandenpensioenen.

Bron: de Pensioenfederatie/het Verbond van Verzekeraars