Europese Commissie stelt simpeler en meer efficiënte regels voor OTC-derivaten voor

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld voor de EMIR-verordening (regels OTC-derivaten). European Market Infrastructure Regulation (EMIR) is op initiatief van de Europese Commissie geïmplementeerd om de handel in Over The Counter (OTC)-derivaten transparanter en veiliger te maken.

Pensioenfondsen zijn op dit moment tijdelijk uitgezonderd van de verplichting om OTC-derivaattransacties centraal af te wikkelen via een clearinghuis. Het centraal afwikkelen van deze derivatentransacties waarbij cash in plaats van staatsobligaties als onderpand (collateral) moet worden gestort, leidt tot hogere kosten en een vergroting van liquiditeitsrisico’s voor pensioenfondsen. Dit heeft uiteindelijk zijn neerslag op de pensioenuitkeringen van de deelnemers. Als het voorstel van de Europese Commissie wordt overgenomen, dan worden pensioenfondsen opnieuw drie jaar uitgezonderd van deze clearingverplichting. De partijen, waaronder Central Clearing Partijen, hebben daardoor meer tijd om een alternatief te vinden voor het moeten storten van cash als onderpand.

Vice-president Jyrki Katainen voor werkgelegenheid, economische groei, investeringen en mededinging: “Our aim is to simplify rules as well as to eliminate disproportionate costs and burdens to small companies in the financial sector, corporates and pension funds. (…).” Dit is mede het resultaat van de inspanningen van Nederlandse pensioenuitvoerders die hebben gewezen op de ongewenste gevolgen van het moeten storten van cash collateral.

De Pensioenfederatie is blij met het voorstel van de verlenging van de clearingvrijstelling en ziet dit als erkenning van het feit dat er helaas nog geen afdoende oplossing is gevonden voor het clearingprobleem voor pensioenfondsen: clearinghuizen vragen cash als onderpand bij derivaten clearing. Dat is problematisch, omdat pensioenfondsen nauwelijks cash aanhouden, het pensioenvermogen is immers belegd om een goed pensioen voor deelnemers na te streven. Voor een echte oplossing moet het mogelijk worden om non-cash onderpand (zoals obligaties) te kunnen gebruiken bij clearing.

Hoewel we blij zijn met dit voorstel van de Europese Commissie, zien we reeds nu dat de clearingvrijstelling de facto wordt ondermijnd door de kapitaalsregels voor banken. Deze regelgeving leidt ertoe dat banken in toenemende mate ook voor niet-geclearde derivaten cash collateral vragen. Zonder aanpassingen in deze bankkapitaalregelgeving zal de clearingvrijstelling derhalve niet effectief zijn.

Bron: Europese Commissie/de Pensioenfederatie