Nieuwe pensioenregeling: wat nodig is voor een succesvolle start

Dinsdag 23 mei verstuurde de Pensioenfederatie een document waarin zij uiteen zet wat nodig is voor een succesvolle start van een nieuwe pensioenregeling. Hiermee wil zij het debat over de piketpalen voor de toekomst van het pensioenstelsel bevorderen. Het nieuwe regeerakkoord en wetgevingsvoorstellen die daarop volgen, zijn van groot belang om ook in de toekomst een adequaat en goed pensioen tegen lage kosten te realiseren.

Huidige kracht handhaven

Hoewel bij de SER nog hard wordt gewerkt aan het advies over een nieuwe pensioenregeling, tekenen de contouren zich al af. Voor de Pensioenfederatie is handhaving van de huidige fiscale ondersteuning cruciaal. Dit is de voorwaarde voor vertrouwen in de nieuwe regeling. Ook het handhaven van verplichtstelling is van belang: zo kan risicodeling worden behouden. Op die manier kan de pensioenregeling worden vernieuwd met behoud van de huidige kracht van het stelsel.

Overgang naar nieuwe regeling

In veel verkiezingsprogramma’s van politieke partijen staat dat de overgang zorgvuldig moet verlopen. Verwacht mag worden dat vele fondsen een overstap willen maken. Een massale overstap ineens is niet mogelijk. Een zorgvuldige transitie kost tijd en ondersteuning van de fiscus, wil dit goed uitpakken voor de deelnemer. Het nieuwe kabinet kan door bepaalde keuzes te maken, de nieuwe pensioenregeling een vliegende start geven.

Bron: de Pensioenfederatie