Reactie Pensioenfederatie op regeerakkoord

De Pensioenfederatie constateert met tevredenheid dat het maken van afspraken over het nieuwe pensioenstelsel op de tafel blijft van de sociale partners, gezien het feit dat pensioen een arbeidsvoorwaarde is. De Pensioenfederatie is blij dat het kabinet het pensioenstelsel wil hervormen tot een meer persoonlijk pensioenvermogen met collectieve risicodeling.

De Pensioenfederatie is verheugd dat de ankers van verplichtstelling, collectieve risicodeling en fiscale ondersteuning behouden blijven. De Pensioenfederatie pleit voor een zorgvuldig en transparant overgangsproces waar alle partijen zich in kunnen vinden. Voldoende ruimte voor maatwerk is essentieel voor een zorgvuldige overgang. De Pensioenfederatie zal haar expertise blijven leveren aan het kabinet en sociale partners, met het oog op de verdere uitwerking van het nieuwe contract en de transitie.

In het regeerakkoord wordt gesproken over verruiming van de keuzevrijheid. De Pensioenfederatie constateert tevreden dat het kabinet wil onderzoeken ‘hoe het in het vernieuwde stelsel mogelijk is om een beperkt deel van het pensioenvermogen op te nemen als bedrag ineens bij pensionering’, dus op een moment dat de deelnemer de gevolgen van zo’n eenmalige opname op het resterende pensioen kan overzien.

De Pensioenfederatie waardeert verder dat het kabinet bij de hervorming expliciet aandacht heeft voor de verlaging van de uitvoeringskosten waar mogelijk. Zeker gezien het feit dat de overheid invloed heeft op die uitvoeringskosten, zoals het opleggen van BTW, het doorbelasten van de kosten van toezichthouders en de kosten van het gebruik van digitale middelen van de overheid.