Pensioenfederatie en Stichting van de Arbeid waarderen concrete aanbevelingen Monitoringcommissie Code Pensioenfondsen

De Pensioenfederatie en de Stichting van de Arbeid hebben grote waardering voor de derde nalevingsrapportage van de Code Pensioenfondsen die de voorzitter van de Monitoringcommissie Code Pensioenfondsen, Margot Scheltema, vandaag presenteerde op een drukbezochte themadag van de Pensioenfederatie. De dag stond geheel in het teken van governance.

Het rapport 'Inzicht in de Code Pensioenfondsen, Naleving boekjaar 2016', van de Erasmus Universiteit Rotterdam waarop de commissie haar nalevingsrapportage heeft gebaseerd bevat een vergelijking van de belangrijkste beschikbare informatie over 2014 met de actuele informatie in bestuursverslagen en op websites. Ook standpunten en ervaringen van pensioenfondsbestuurders in 2017 zijn verzameld.

Rapportage
De MCPF toetst de Code op naleving en doet voorstellen voor verbetering. De commissie doet in haar rapportage een aantal praktische aanbevelingen aan de sector. Fondsen wordt meegegeven de Code Pensioenfondsen levend te houden, aandacht te blijven geven aan diversiteit, als intern toezicht het gesprek over de Code Pensioenfondsen aan te gaan, na te denken over het verbeteren van de toepasbaarheid van de Code Pensioenfondsen en als sector een website te ontwikkelingen waar fondsen kunnen rapporteren over de wijze waarop ze de normen uit de Code Pensioenfondsen naleven en hun rapportage periodiek actualiseren. Ook goede praktijken kunnen daar worden verzameld.

Gemeengoed
“Het is goed om te zien dat pensioenfondsen de Code over het algemeen goed naleven,” zegt Eddy Haket namens de Stichting van de Arbeid. “De Code is inmiddels gemeengoed onder de fondsen, de MCPF spreekt van een betrokken sector.” Haket vindt het een goed punt dat de commissie zich in haar aanbevelingen tot alle bij het bestuur betrokken partijen richt. “Zo is de Code ook bedoeld. De commissie roept het intern toezicht bijvoorbeeld op de Code actief bij het toezicht te betrekken.”

Praktische handvatten
“We waarderen het dat de commissie echt met praktische handvatten komt. Daar kunnen we als sector wat mee. De aanbevelingen zijn direct toepasbaar,” zegt Gerard Riemen, directeur van de Pensioenfederatie. “Vandaag zijn we al met 200 mensen uit de sector aan de slag om te onderzoeken hoe we bepaalde scores kunnen verbeteren. De oproep van de commissie om te onderzoeken of de Code korter kan, pakken we op. Het zou veel waard zijn als pensioenfondsen beter weten waar ze echt op moeten rapporteren in de Code. Dat maakt het voor fondsen minder complex. Ook  de toetsing door de commissie zal dan ook eenvoudiger zijn.”

Diversiteit
De commissie roept de pensioensector ook op om verdere stappen te zetten op het gebied van diversiteit. Daar is nog onvoldoende resultaat geboekt. De Pensioenfederatie en de Stichting van de Arbeid vinden het inspirerend te zien dat de good practices die de MCPF in de sector heeft waargenomen laten zien dat doelen daadwerkelijk behaald kunnen worden als fondsen concreet beleid formuleren om hun doelen te bereiken.

Bron: MCPF. de Stichting van de Arbeid, de Pensioenfederatie