Koepels: wetsvoorstel kosten financieel toezicht kan veel beter

In een gezamenlijke reactie op het voorstel Wet bekostiging financieel toezicht 2019 vinden de Pensioenfederatie, met onder andere de NVB en het Verbond van Verzekeraars dat het wetsvoorstel nog onvoldoende bijdraagt aan een verhoging van de kwaliteit van het toezicht. Zij hebben vandaag aan de Tweede Kamer een brief gestuurd met hun opmerkingen en voorstellen voor verbetering van het wetsvoorstel. Op 8 maart staat het wetsvoorstel Wet bekostiging financieel toezicht 2019 (kamerstuknummer 34870) op de agenda van de Vaste Commissie Financiën.

De huidige wet bekostiging financieel toezicht (wbft) bevat onvoldoende ‘checks and balances’ tussen de toezichthouder en de partijen die onder toezicht zijn gesteld. Zo ontbreekt, omdat de overheid niet bijdraagt in de kosten, de financiële prikkel voor toezichthouders voor efficiënt toezicht. Het huidige wetsvoorstel repareert deze lacunes helaas niet. Ook heeft de Tweede Kamer in het wetsvoorstel nog minder invloed op de kosten dan vandaag de dag het geval is.

De koepels in de financiële sector en de pensioensector hebben enkele voorstellen die het wetsvoorstel zouden verbeteren:

• Zorg dat de controlerende taak van de Tweede Kamer voldoende is geborgd bij het bewaken van het kostenkader voor de toezichthouders. Dat is in het wetsvoorstel onvoldoende geregeld. Daarin staat dat de minister de Kamer over een budgetoverschrijding alleen hoeft te ‘informeren’, in tegenstelling tot de huidige praktijk, waarin toestemming van de Kamer is vereist om buiten de kaders te treden.
  • Zorg ervoor dat de Algemene Rekenkamer (ARK) toegang heeft tot alle benodigde informatie om toezicht te kunnen houden op de kosten. Nu is er nog sprake van een ‘controlegat’ dat door dit wetsvoorstel niet wordt gedicht.
  • Zorg dat de overheid een prikkel ervaart om de toezichtskosten te beperken, door ook de overheid te laten bijdragen aan de toezichtskosten. Zeker wanneer het gaat om de kosten die niet de primaire taken van de toezichthouders betreffen zoals meerkosten van AFM-pensioenregeling.
  • Zorg dat ook de opbrengsten van zowel boetes als dwangsommen boven een bepaalde grens ten goede komen aan het toezicht.
  • Zorg voor transparantie in de kosten voor Europese toezichthouders; nu is onduidelijk welk deel van de toezichtskosten via de nationale toezichthouders naar Europese toezichthouders gaat.